Fra 2009 frem til senvinteren 2015 drev vestlendingen nettbutikken Lensit.no, som solgte kontaktlinser på nett.
I 2013 omsatte nettbutikken hans for 45 millioner kroner, med hyggelige 1,8 millioner kroner i driftsresultat. I 2014 gikk det enda bedre ifølge Svensen, som ikke vil røpe noen detaljer overfor Netthandel.no.
Fra kontaktlinser til garn
Senvinteren 2015 solgte han nettbutikken for et tosifret millionbeløp til tyske Mister Spex. Noe av pengene fra dette salget ble skutt inn i opprettelsen av den digitale garnbutikken Garnius.no. For en ting var sikkert. Han skulle fortsette med å drive nettbutikk:
- Jeg er litt overrasket over at vi er en av tre kandidater til prisen «årets nykommer». Vi har tross alt bare holdt på i åtte måneder, sier Svensen til Netthandel.no.
Hvert eneste år siden 2007 har Posten og Bring kåret de beste norske nettbutikkene. Tidligere denne uken ble det klart hvilke butikker som skal kjempe om de gjeve titlene «årets nettbutikk» og «årets nykommer».
Bygget fra «scratch»
- Det er en stor fysisk forskjell på linser og garn. Likevel er det bare varer som skal ut til kundene. Men hvorfor i alle dager endte du opp med garn?
- Tja, si det. Det hele kom til etter flere prosesser og vurdringer. For oss var det viktig med en høy grad av gjenkjøp og at logistikk og muligheten for forsendelse var enkel. Det er lite reklamasjon og retur på garn, og det var et marked som ikke allerede var preget av to-tre store aktører, sier Svensen, som legger til at hans personlige kjennskap til garn og strikking ikke strikker ... eh, strekker seg lenger enn kunst og håndverk og et strikkeskjerf i løpet av grunnskolen.
Han sier at omsetningen av garn i Norge ligger på et sted mellom én og halvannen milliard kroner. Lite av omsetningen skjer digitalt, noe han håper å kunne endre på.
Les også: Luesuksess i Tromsø: Syr og selger spreke hodeplagg for fire millioner
Han hadde egentlig først tenkt å kjøpe opp en allerede velfungerende nettbutikk med en viss omsetning. Men ingen av henvendelsene han fikk fant han interessante nok. Derfor tråkket han til og bygde sin egen digitale nettbutikk fra «scratch».
- Du kan si at Garnius er en fortsettelse av det vi startet på i Lensit. Seks års digital nettkompetane videreføres. Raymond Østrem, som var driftssjef i Lensit, er i dag med-gründer og daglig leder i Garnius. Vi tok med oss det vi var gode på, forteller Svensen, som i dag har 12-14 personer ansatt på hel- og deltid.
- Vi har jobbet veldig målrettet med å få etablert en organisasjon som har kompetanse på garn, strikking og design.
Les også: Blivakker.no kåret til folkets nettfavoritt
- Nominasjonen i seg selv er en stor seier
Svensen har ikke videre stor tro på at Garnius vinner prisen som «årets nykommer».
- Jeg regner på ingen måte med å vinne. Med så kort fartstid og Komplettapotek som medfinalist, så tror jeg ikke særlig mye på seier. For min del anser jeg nominasjonen som en stor seier og en veldig kjekk anerkjennelse for det vi og jeg holder på med, sier Svensen til Netthandel.no.
- Alt har egentlig gått mye fortere enn vi hadde trodd. Etter bare åtte måneder er vi nominert til en gjev nettpris og har mer enn 20 000 følgere på Facebook.
- Hvordan var det å bli oppringt av Posten og Bring å få servert det glade budskapet?
- Overraskende kjekt. I slutten av august skal vi treffe juryen ansikt til ansikt og overbevise dem om vårt konsept, sier Svensen.
Vinnerne offentliggjøres 22. september på netthandelskonferansen LOAD.16.
Dette er årets netthandelsfinalister i kategoriene «årets nettbutikk» og «årets nykommer».
Les også: Sport, mat, garn og athleisure: Finalistene til årets netthandelspriser er klare
(Toppfoto: Sigrun Gilje Hindal)
-