Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fra Statoil til business med egenproduserte yogaklær

Fra Statoil til business med egenproduserte yogaklær
Høsten 2011 forlot Marianne Borchgrevink en trygg tilværelse i Statoil for å leve ut drømmen om å skape noe eget. I fjor omsatte hun og medgründerne Margit Unander og Vibeke Klemetsen egenproduserte yogaklær for 14,4 millioner kroner. Her fra deres fysiske butikk som ligger på Eger på Egertorget i Oslo.
Bilde: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

- Konseptutvikling, og å få ta del i produksjonsprosessen fra start til mål, er jo ganske gøy da, sier damen som for noen få år siden byttet ut statlig energi med personlig yoga.

ANNONSE

Sommeren 2011 så Run & Relax Scandinavia AS dagens lys.

Marianne Borchgrevink og Margit Unander, begge med fartstid fra store konsern som Boots, SAS, Accenture, Coca Cola og Statoil, ville skape noe eget.

En trygg konserntilværelse ble byttet ut med en mer usikker gründer-tilværelse.

Nytt navn og nettdebut

Våren 2012 ble Vibeke Klemetsen, for mange kjent fra TV og som journalist i flere norske magasiner, innlemmet på eiersiden. Som utdannet yogainstruktør passet hun perfekt inn i konseptet.

Høsten 2012 ble den første yoga-kolleksjonen rullet ut i nettbutikken og i selskapets ene fysiske butikk i Oslo. Siden da har det jevnt og trutt dukket opp nye klær fra yoga-trioen.

- Nettbutikken står for rundt 70 prosent av omsetningen. Men butikken er viktig for at kundene som ønsker det skal få ta og kjenne litt på produktene. Vi gjør vårt aller beste på nett med bilder og produktbeskrivelser. Men det kan likevel ikke matche det å fysisk kjenne på produktene, sier Borchgrevink til eHandel.com.

Aktive ambassadører og «influencere»

Klemetsen, med sitt nettverk fra journalistyrket og synlige tilværelse i sosiale medier, har gjort henne til en aktiv eier og ansatt. Hun er i dag en av de viktigste frontfigurene for selskapet som i fjor omsatte yogaklær under eget varemerke for 14,4 millioner kroner.

I tillegg har de også knyttet til seg flere ambassadører som aktivt fronter merket. En av disse er PT-en Annema Refsnes. Flere internasjonalt kjent yoga- og treningsnavn er tilknyttet Run & Relax.


Det hersker liten tvil om hva denne butikken satser på.

Det hersker liten tvil om hva denne butikken satser på. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Oppgradering ga røde 2016-tall

Resultat før skatt i fjor endte med 379 000 kroner i minus. Dette skyldes i all hovedsak ytterligere investeringer i selskapet.

Oppgradering av nettplattformen måtte til for at yoga-gründerne skal være rigget for videre vekst.

I 2015 satt de igjen med nesten én million kroner i overskudd etter å ha solgt yogaklær for knappe 9,5 millioner kroner.

Et selskap i vekst

Selskapet har vokst jevnt og trutt siden oppstarten. I det første fulle driftsåret i 2013 omsatte de for drøyt 2,2 millioner kroner. Tre år senere hadde de vokst til 14,4 millioner kroner.

- Konseptutvikling, og å få ta del i produksjonsprosessen fra start til mål, er jo ganske gøy da. Vi er «hands on» i alle ledd, enten det er snakk om design, utvikling, markedsføring og salg, sier Borchgrevink.

I tillegg til salg via egen nettbutikk og butikk, er de også å finne i noen små studioer i Sverige, Danmark og Tyskland.


Vibeke Klemetsen tok sitt første yogakurs i Stavanger i 1998 og har siden den gang hatt yoga i livet i en eller annen form.

Vibeke Klemetsen tok sitt første yogakurs i Stavanger i 1998 og har siden den gang hatt yoga i livet i en eller annen form. Foto: Fred Jonny/Run&Relax

Dansk design og portugisisk kvalitet

Klærne produseres i Portugal. Borchgrevink sier at nærheten gjør at de kan fly ned ved behov, samt at påfyll av varer bare tar noen få uker kontra flere måneder dersom de hadde valgt en produsent i Asia.

- Det koster litt mer, men er likevel akseptabelt.

På designsiden har de fått drahjelp av danske Camila Vest, som har designerfaring for storheter som blant annet Ferrari Sport, Puma, Adidas og franske Le Coq Sportif.

Tre vesentlige elementer

Borchgrevink sier de konstant jobber med å forbedre sine egne produkter. Og at de utrettelig strekker seg mot det perfekte.

- Det er tre grunnpilarer som gjelder i alt vi foretar oss. Klærne skal være funksjonelle, de skal se bra ut - samt at de skal føles bra. Du finner for eksempel ikke mye glidelåser og reflekser på våre produkter. Slike elementer kan fort ende med ubehag når man gjør øvelser på gulvet. Det skal føles godt og mykt å ta på produktene våre, sier hun avslutningsvis.

Del artikkel: