Sportsmerket Rossignol har slått på stortromma og åpnet sin hittil største konseptbutikk på Aker Brygge i Oslo.
Her stiller de med fullt sortiment - klær, sko og ski - over to plan som totalt er på 270 kvadratmeter.
Fullsortiment og omnikanal-tankegang
De andre konseptbutikkene, som er plassert i og ved vinterdestinasjoner i Mellom-Europa, mangler både varebredden og omnikanal-tankegangen som skal gjelde i Oslo.
Butikken tilbyr blant annet «store to door» hvor kundene handler i butikken og får det hjemkjørt og levert på døren. Den andre varianten er det mer velkjente «click and collect» hvor nettbutikken spiller hovedrollen før varene fraktes hjem til kundene. Til slutt kan butikken tilbu en egen «workshop» - hvor kundene kan få tilpasset og ordnet utstyret de har kjøpt.
Dobbelt så store i Norge som i Sverige
Fagtidsskiftet Sportsbransjen skriver at det var naturlig for det franske sportsmerket å lande i Oslo.
- Rossignol har dobbelt så stor omsetning i Norge som i Sverige, og da vil det være naturlig å åpne nettopp her. I tillegg sitter våre norske eiere - Altor - syv minutter unna butikken, sier Jerker Nyman, daglig leder for Rossignol i Norden.
Maks markedsføring
Han legger til at de først og fremst gjør dette for å markedsføre merkevaren Rossignol.
- Målet er at butikken i det minste skal gå i null etter et par år. Dette blir den første butikken i Norden, og de fleste andre Rossignol-butikkene, som er vesentlig mindre enn denne, er å finne på vinterdestinasjoner i Mellom-Europa, og disse har kun klær, fortsetter han.
Rossignol har i dag sju rene brand stores og i tillegg fem outlet-butikker i Europa.
Rift om butikkstillinger
Nyetableringer betyr ofte også nye arbeidsplasser.
Så var også tilfelle for Nyman og Rossignol-gjengen i Norden.
Intet mindre enn 250 personer kjempet om å sikre seg en av de fire nye stillingene som ble utlyst.