Skosalget på nett i Norge er betydelig, men preges av internasjonale moteaktører som Zalando, Footway Group (Footway og Brandos), Ellos, Boozt og NilsonGroup. Også Lille Vinkel Sko klarer seg bra med en vekst på nett i fjor på 25 prosent.
For de som ikke kjenner til Sarenza, er det et fransk netthandelsselskap som ble grunnlagt i 2005 som selger sko og vesker på internett i alle EU-land og Sveits (bortsett fra Kypros og Malta). Deres utvalg inkluderer 40 000 varer fra 600 merker.
Nå hiver de seg også inn i kampen om de norske skokundene. Og i motsetning til en del andre store internasjonale aktører har Sarenza tatt seg bryet med å oversette nettbutikken til norsk språk. Riktig nok har den norske nettsiden vært aktiv noen måneder allerede, men først nå varsler selskapet at de starter for alvor.
– Åpningen av netthandel mot Norge og Finland er et stort nytt steg i den internasjonale reisen til Sarenza. Fra et fransk lokalt selskap til å bli ledende i Europa, har Sarenza styrket sin ekspertise og er nå en viktig konkurrent i mange innflytelsesrike land. Så langt har tilbakemeldingene fra Norge, og Finland vært veldig positive, vi kan knapt vente med å gjøre en forskjell i disse landene, sier administerende direktør i Sarenza, Stéphane Treppoz til MSN.