Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Freddystore.com: Nettgründeren Kenneth Dreyer satser stort i Australia og USA

Freddystore.com: Nettgründeren Kenneth Dreyer satser stort i Australia og USA
SUKSESS DOWN UNDER: Kenneth Dreyer har lang erfaring med netthandel. Nå høster han av kunnskapsgodene med etableringen av flere fysiske butikker i samspill med nettbutikken han driver sammen med kompisen Joe Azzopardi.
Netthandel

Italienske, supertighte jente-jeans har foreløpig resultert i tre fysiske butikker i Australia og solid nettkjenning i USA for 30-åringen med svart belte i netthandel.

ANNONSE

For mange, mange år siden startet han Webforumet.no.

- Er det 10 år siden? Litt usikker nå, humrer Kenneth Dreyer da ehandel.com treffer ham for en kaffeprat på Majorstuen i Oslo.

Siden etablerte han Inevo, som han selv har omtalt som Norges første byrå med fokus på netthandel.

I februar i år solgte han sin halvdel av selskapet til den profilerte netthandelseksperten Karl Philip Lund for å vie all sin oppmerksomhet til Freddystore.com.

Har du et konsept som selger seg selv gjennom et vindu - start butikk

Et konsept som så dagens lys for to og et halvt år siden.

Et konsept som ifølge Dreyer er rettet mot aktive jenter i alderen 20-35 år som vil se bra ut. «The World Famous Shaping Effect Pants», står det på toppen av nettsiden. Vi snakker om bukser som formelig baker inn kvinners bakende.

Og det er tydelig at mange kvinner velger å bruke penger på dette.

- Hvor mye vi omsetter for i år, sier du. Jeg blir misfornøyd med 30 millioner - og fornøyd med 40, svarer han kontant

Internasjonal fra dag én

Dreyer hadde studert i Australia.

Kompisen Joe Azzopardi, som på det tidspunktet jobbet som digital manager for Samsung i London, lengtet hjem til fødelandet Australia. Han kjente på det gryende ønsket om å skape noe eget. Det samme gjorde Dreyer.

Etter å ha sondert terrenget en stund fikk gutta fra «down under» svar fra det italienske merket Freddy. Duoen så trendpotensialet og kastet seg over produktet som ble tilbudt dem fra en helt annen verdensdel.

https://www.instagram.com/p/BCXo-8WPvLr/?taken-by=kennethdreyer

- Så langt har vi etablert nettbutikk og tre fysiske butikker i Australia. Planen er 3-4 nye butikker i løpet av 12 måneder. Om det blir i Australia eller New Zealand er ennå ikke avklart, sier Dreyer, som ikke legger skjul på at særlig tiden i Inevo var et springbrett som ga ham et vidt kontaktnett og mye kunnskap knyttet til netthandel og markedsføring.

Han, med svart belte i netthandel, er klokkerklar i sin oppfattelse av fysiske butikker.

Hvor mye vi omsetter for i år, sier du. Jeg blir misfornøyd med 30 millioner - og fornøyd med 40

- Netthandel må inn i den fysiske verden for å overleve. Har du et konsept som selger seg selv gjennom et vindu - start butikk, er rådet nettgründeren villig deler med eHandel.coms lesere.

Dreyers selskap, som nylig fikk sitt eget, ordentlige kontor i Melbourne, er drevet uten kreditt og eksterne investorer.

- Oppsiden er at det gir oss full kontroll. Nedsiden er at det legger noen begrensninger på veksten, sier Dreyer.

At netthandel ligger hans hjerte nært hersker det ingen tvil. I september 2013 skrev han følgende på bloggen sin, mens han fortsatt var involvert i Inevo:

«Nettbutikker er noe av det jeg liker best å jobbe med på nett. På en måte er det veldig enkelt; de fleste nettbutikker er jo veldig like. Man driver inn trafikk, presenterer sine produkter og overtaler så mange som mulig av de besøkende til å kjøpe. På en annen side er det veldig komplisert igjen; noen butikker selger bedre når det er sol, andre selger bedre i helger, andre er sterkt påvirket av pris og noen trenger å jobbe med fokus på tillit».

Les også på Kenneths blogg: Slik etablerte jeg et selskap i USA

Fra USA til California

På sin private Instagram-konto forsøker han å dokumentere en gründers hverdag.

Flere av bildene er fra USA hvor Dreyer & Co har kommet litt på vei inn i et enormt stort marked. Tanken var å gå inn i hele USA. Men de innså raskt hvor stort og uoversiktelig USA er, så foreløpig har de stilt inn Freddystore-siktet på California.

Hvordan man prioriterer tid og penger er essensielt

95 prosent av markedsføringen i USA ender opp i staten som har 38,8 millioner innbyggere.

- Australia er vårt største marked, mens USA - og mer konkret for vår del - California kommer som en god nummer to. Språklig er det en stor fordel å operere i disse landene. Vi trenger bare å tenke på et språk, sier Dreyer.

https://www.instagram.com/p/BF4IgPrvvOI/?taken-by=kennethdreyer

Djevelen ligger i detaljene

Dreyer mener at netthandlere ikke nødvendigvis må låse seg fast i Norge.

Han ramser opp billigere teknologi og arbeidskraft som to gode argumenter får å gå utenlands. Selv har Freddystore et supportkontor i Filippinene, hovedkontor i Australia og en lang rekke ansatte i alle mulige funksjoner spredt over store deler av kloden.

- Hvordan man prioriterer tid og penger er essensielt, sier Dreyer.

Han minner også om at det er viktig å se smådetaljene i det store bildet.

Han mener blant annet at tekstforfattere er en undervudert rase, og at noe av det viktigste for en god nettbutikk og varene som selges er de gode historiene preget av godt språk.

- De gode historiene knyttet til en merkevare er utrolig viktig. Dette blir altfor ofte nedprioritert. De gode historiene skaper følelser, og kan være med på å bygge opp gode og solide lojalitetsbånd mellom en merkevare og kundene.

https://www.instagram.com/p/3KFMeuvvNS/?taken-by=kennethdreyer

Freddystore har nettopp brukt 30 000 dollar og hyret inn en språkekspert som skal se til at det som skrives i tilknytning til selskapet fremstår som rent, ryddig, riktig og slagkraftig.

Friheten er det aller beste med denne jobben

Dreyer er også klar på at han ikke trenger å være best på alt, men heller få flinke folk til å gjøre jobben for seg.

- Det er greit å være potet når man er liten

Han penser igjen inn på temaet tid, penger og prioriteringer.

- Det er greit å være potet når man er liten og bidra med support samtidig som man tar seg av den daglige driften og regnskap. Men dette fungerer ikke når man blir større. Da må man ha fullt fokus på én ting. Se de små tingene i det store. Det jeg ser at mange gjør - og har gjort feil - er at de drar med seg ballast fra tidligere stadier. Selv vil jeg drive testing og utvikling for at vi skal bli enda noen hakk bedre.

- Detaljer. Selv små feilgrep kan få store konsekvenser, sier Dreyer.

Han er tydeligvis inneforstått med begrepet som sier at djevelen ligger i detaljene.

Men likevel, med djevelen konstant i nærheten, så setter han umåtelig stor pris på det han holder på med.

- Friheten er det aller beste med denne jobben. Det å kunne styre sin egen hverdag og daglig håndtere en rekke små og større utfordringer. Det liker jeg, sier han.

https://www.instagram.com/p/BFu89w-vvHM/?taken-by=kennethdreyer

(Foto: Bjørn Skomakerstuen)

Del artikkel: