Vinneren av omdømmekåringen, uavhengig av bransje, er altså Freia.
Godteri-produsenten, som er med på listen for første gang, ble fulgt av Finn.no, Hurtigruten, IKEA og Toyota. Totalt oppnådde 13 selskaper fremragende omdømme i år.
Det fremkommer av den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.
– Med unntak av noen få selskaper er omdømmet til norske selskaper rimelig stabilt. To tredjedeler av Norges mest synlige selskaper har et godt eller fremragende omdømme. Årsaken er blant annet at de fleste av dem er blitt bedre til å lytte og flinkere til å bruke det de hører til å justere sin adferd. Det som er nytt de siste årene, er at bedriftene har fått flere muligheter til å lytte. Gjennom å analysere egne og andres data tilpasser de produkter og tjenester til kundenes behov og forventninger. Økt dialog i sosiale medier er også effektivt for å forstå kundene bedre og endre seg, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland i en pressemelding.
Orkla, H&M og Widerøe er selskapene som faller mest.
Klikk på grafen for å forstørre: