ANNONSE

Fremtiden for motebransjen finnes i kroppsscanning og virtuelle prøverom

Fremtiden for motebransjen finnes i kroppsscanning og virtuelle prøverom
Netthandel av klær har doblet seg på to år.
therese.karlsrud.haugen

Klarna gir innblikk i hvordan ledende aktører i motebransjen ser for seg at teknologi kan påvirke fremtidens handel.

ANNONSE

Mote på nett øker kraftig og tall fra Klarna tilsier at salget innen denne kategorien har blitt doblet på to år. Netthandel har kommet for å bli, og flere har oppdaget bekvemmeligheten i å både handle og prøve klærne i ro og fred hjemme. 

I følge undersøkelse gjort i oppdrag fra Klarna anser omtrent halvparten av respondentene netthandel som en mer behagelig og totalt sett bedre kundeopplevelse sammenlignet med å handle i fysiske butikker. 

Undersøkelsen har blitt gjort under London fashion week der over 2000 mote entusiaster og 50 beslutningstakere innen motebransjen har blitt intervjuet. 

Personlig utvalg og smarte prøverom

Dette betyr dog ikke at de tradisjonelle butikkene takker for seg. Ni av ti svarer nemlig også at de liker å besøke fysiske butikker. Det skal blant annet være fordi tre av fire setter pris på det fysiske nærværet og den menneskelige kontakten de får med personalet i butikken. Samtidig som seks av ti mener det går raskere å bestemme seg for hva de skal kjøpe om de får muligheten prøve på seg klærne.

Strateg innen detaljhandel Howard Saunders, som har jobbet med detaljhandel i over 30 år, spår at fremtidens handel i stor grad vil dreie seg om gjenkjenning av kunden.  

- Når vi besøker en klesbutikks hjemmeside kjenner den oss igjen umiddelbart og har oversikt over vår kjøpshistorikk og klessmak. Dette er en av de største fordelene med netthandel. Samtidig kan lignende produkter tilbys, hvilket skaper en smidigere og enklere handleopplevelse, sier Saunders i en pressemelding. 

I den fysiske verden skal dermed oppfinnelser som kroppsscanning og virtuelle prøverom essensielle. Motebutikker kan med dette tilby kundene et mer personlig og skreddersydd utvalg ved at kundene kan se hvordan klær passer, men uten og måtte skifte.

- Forventninger til kundeopplevelse øker også raskt i den virkelige verden, og undersøkelsen viser at vi faktisk også vil bli gjenkjent når vi besøker klesbutikkenes fysiske butikker. Når våre digitale liv berikes mer øker også forventningene i den virkelig verden, sier Saunders. 

Forventninger til fremtiden

Kundenes forventninger til shopping i fremtiden er i følge undersøkelsen:

1. Teknologi som måler ens størrelse, så man kan være sikker på at klærne passer før man kjøper.

2. Smart teknologi som intelligente speil som gir anbefalinger basert på hva man prøver.

3. Virtuell virkelighet, altså muligheten til å kunne prøve varer uten å skifte om.

Motebransjens planer for fremtiden i følge undersøkelsen:

1. Gi kunden muligheten til å designe sin egen personlighet når de handler på nettet.

2. Virtuelle nettbutikker.

3. Teknologi for kroppsscanning som måler kundenes størrelse.

Del artikkel: