Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fremtiden for motebransjen finnes i kroppsscanning og virtuelle prøverom

Fremtiden for motebransjen finnes i kroppsscanning og virtuelle prøverom
Netthandel av klær har doblet seg pĂ¥ to Ă¥r.
therese.karlsrud.haugen

Klarna gir innblikk i hvordan ledende aktører i motebransjen ser for seg at teknologi kan pĂ¥virke fremtidens handel.

ANNONSE

Mote pĂ¥ nett øker kraftig og tall fra Klarna tilsier at salget innen denne kategorien har blitt doblet pĂ¥ to Ă¥r. Netthandel har kommet for Ă¥ bli, og flere har oppdaget bekvemmeligheten i Ă¥ bĂ¥de handle og prøve klærne i ro og fred hjemme. 

I følge undersøkelse gjort i oppdrag fra Klarna anser omtrent halvparten av respondentene netthandel som en mer behagelig og totalt sett bedre kundeopplevelse sammenlignet med Ă¥ handle i fysiske butikker. 

Undersøkelsen har blitt gjort under London fashion week der over 2000 mote entusiaster og 50 beslutningstakere innen motebransjen har blitt intervjuet. 

Personlig utvalg og smarte prøverom

Dette betyr dog ikke at de tradisjonelle butikkene takker for seg. Ni av ti svarer nemlig ogsĂ¥ at de liker Ă¥ besøke fysiske butikker. Det skal blant annet være fordi tre av fire setter pris pĂ¥ det fysiske nærværet og den menneskelige kontakten de fĂ¥r med personalet i butikken. Samtidig som seks av ti mener det gĂ¥r raskere Ă¥ bestemme seg for hva de skal kjøpe om de fĂ¥r muligheten prøve pĂ¥ seg klærne.

Strateg innen detaljhandel Howard Saunders, som har jobbet med detaljhandel i over 30 Ă¥r, spĂ¥r at fremtidens handel i stor grad vil dreie seg om gjenkjenning av kunden.  

- NĂ¥r vi besøker en klesbutikks hjemmeside kjenner den oss igjen umiddelbart og har oversikt over vĂ¥r kjøpshistorikk og klessmak. Dette er en av de største fordelene med netthandel. Samtidig kan lignende produkter tilbys, hvilket skaper en smidigere og enklere handleopplevelse, sier Saunders i en pressemelding. 

I den fysiske verden skal dermed oppfinnelser som kroppsscanning og virtuelle prøverom essensielle. Motebutikker kan med dette tilby kundene et mer personlig og skreddersydd utvalg ved at kundene kan se hvordan klær passer, men uten og mĂ¥tte skifte.

- Forventninger til kundeopplevelse øker ogsĂ¥ raskt i den virkelige verden, og undersøkelsen viser at vi faktisk ogsĂ¥ vil bli gjenkjent nĂ¥r vi besøker klesbutikkenes fysiske butikker. NĂ¥r vĂ¥re digitale liv berikes mer øker ogsĂ¥ forventningene i den virkelig verden, sier Saunders. 

Forventninger til fremtiden

Kundenes forventninger til shopping i fremtiden er i følge undersøkelsen:

1. Teknologi som mĂ¥ler ens størrelse, sĂ¥ man kan være sikker pĂ¥ at klærne passer før man kjøper.

2. Smart teknologi som intelligente speil som gir anbefalinger basert pĂ¥ hva man prøver.

3. Virtuell virkelighet, altsĂ¥ muligheten til Ă¥ kunne prøve varer uten Ă¥ skifte om.

Motebransjens planer for fremtiden i følge undersøkelsen:

1. Gi kunden muligheten til Ă¥ designe sin egen personlighet nĂ¥r de handler pĂ¥ nettet.

2. Virtuelle nettbutikker.

3. Teknologi for kroppsscanning som mĂ¥ler kundenes størrelse.

Del artikkel: