Returer er et vanlig problem for netthandlere, og kan trolig også bli en større utfordring fremover.
I følge Ecommercenews.eu skal andelen returer i Europa nemlig ha økt med åtte prosent hittil i år, sammenlignet med samme periode i fjor.
Tallene kommer fra studien DynamicAction's Retail Index, som hevder at det er en; "voksende trend at forbrukere kjøper flere produkter på nett med bevisst intensjon om å returnere noen av artiklene".
Studien har analysert online transaksjoner fra begynnelsen av 2019 frem til 15.april.
Fri frakt økte
Selv om Zalando, som innførte trenden med gratis frakt for mange år siden nå viker bort fra konseptet, ser det ikke ut til at beløpsgrense er spesielt utbredt i resten av netthandelen i Europa ennå.
Det kommer frem i studien, som viser at det har vært en tre prosent økning i tilbydere av fri frakt i årets første fire måneder.
Les også: Zalando slutter med fri frakt i flere land
- Andre vil følge etter
En belgisk netthandelsekspert, som nylig uttalte seg i forbindelse med Zalandos fjerning av fri frakt, tror dog flere vil følge etter motegiganten denne gangen også.
- Det er typisk at Zalando, selskapet som har forandret spillereglene i bransjen, nå endrer reglene igjen. Andre vil følge etter, sa Els Breugelmans, til Ecommercenews.eu tidligere.