ANNONSE

Frykter importforbud kan få enorme konsekvenser

Ole Martin N. Evensmo

Norske nettbutikker nektes å parallellimportere varer fra land utenfor EU og EØS. Resultatet er at norske nettbutikker må kjøpe inn merkevarer til en langt høyere pris enn amerikanske konkurrenter.

ANNONSE

Einar Brandsdal fra Netthandelen.no er bekymret for konsekvensene.

Flere nettbutikker i Norge velger å kjøpe merkevarer fra andre leverandører enn de offisielle salgskanalene da dette gir bedre innkjøpspriser. Fenomenet omtales ofte som parallellimport. For norske forbrukere har fenomenet medført at de kan kjøpe blant annet kosmetikk langt billigere enn ordinær markedspris hos blant annet Blush.no, Coverbrands.no og Blivakker.no.

Ofte har den alternative importen gitt dumping av priser, noe selvsagt ikke alle importører og merkevareprodusenter er like fornøyde med. Med jevne mellomrom trues norske nettbutikker med søksmål eller får problemer på andre måter:

Parallellimport fra EU og EØS går greit

En av de mest rutinerte innen parallellimport er Einar Brandsdal som eier Blivakker.no og Netthandelen.no. Han har parallellimportert blant annet kosmetikk i en årrekke da han ikke har vært fornøyd med stive norske innkjøpspriser.

Resultatet har vært at Brandsdal har mottatt mange advokatbrev opp igjennom tiden, men situasjonen har blitt bedre de siste årene.

- Vi kjøper nå det meste av varene våre i Norge. Parallellimport fra andre land i EU og EØS går nå også stort sett greit, sier Brandsdal til Netthandel.no.

Ulike regler for bedrifter og forbrukere

Problemet er at parallellimport fra andre land i Europa ikke alltid er nok for å være konkurransedyktig på et stadig tøffere og mer internasjonalt marked. Blant annet er det en kjent sak at forbrukerne helt lovlig kan kjøpe klær og sko fra kjente merkevarer i USA til en langt lavere pris enn i Norge. En viktig årsak til dette er at amerikanske nettbutikker ofte har langt bedre innkjøpspriser enn sine europeiske konkurrenter på populære amerikanske merkevarer.

Einar Brandsdal roper i denne sammenhengen et stort varsko. Norske bedrifter har nemlig ikke lov til å parallellimportere direkte fra USA, men ofte tvinges til å kjøpe fra europeiske mellomledd. 

Etter at Nille solgte billig Redken-shampo i 2007, ble butikkjeden sakssøkt av L'Oréal som eide varemerket. Saken havnet tilslutt hos EFTA-domstolen som konkluderte med at siden varelageret var anskaffet i USA, og L'Oréal dermed ikke hadde gitt tillatelse til europeisk distribusjon, hadde Nille brutt europeisk merkevarelov.

Frykter stor handelslekkasje i årene fremover

Konsekvensene av denne konklusjonen i EFTA, er det som bekymrer Einar Brandsdal. I et innlegg på sin egen blogg skriver Brandsdal at heller ikke innkjøpsvilkårene gir norske nettbutikker en spesielt enkel hverdag i konkurranse med populære amerikanske nettbutikker:

- JA alle nordmenn kan få lov til å handle på amerikanske nettbutikker til ekstremt mye lavere priser, mens bedrifter ikke får lov til å kjøpe samme vare for å importere til Norge. Dette vil gjøre det svært vanskelig for bedrifter som nettopp selger merkevarer i Norge for fremtiden. Fordi det er svært enkelt å kjøpe merkevarer i USA for bedrifter å ta dette hjem som parallimport til Norge. Men dessverre er det ikke lov. Nettopp fordi Norge har en EØS avtale som tilsier at varen må kjøpes innenfor EU/EØS. Det gjør at det blir vanskelig å konkurrere i fremtiden mot amerikanske nettbutikker. Foreløpig har denne handelslekkasjen så vidt begynt, men det kommer til å ta av de neste 2-5 årene.

Hele innlegget kan leses her: Parallellimport av merkevarer i Norge

Les også dette leserinnlegget om utenlandske nettbutikker og deres fraktpriser: Derfor kan utenlandske nettbutikker sende varene fraktfritt til Norge

Les også om tollfrigrensen som skaper problemer for norske nettbutikker: Se alle våre artikler om tollfrigrensen

Del artikkel: