Boomerang AB melder på sin nettside at de rett og slett ikke har klart å holde tritt med utviklingen og at de derfor har valgt å legge ned driften.
Akterutseilt
«Vi har drivit verksamheten på en marknad som har förandrats i en allt hågre takt, där vi tyvärr inte klarat att anpassa våra strukturer och processer tilräckligt snabbt för att kunna skapa en långsiktig lönsamhet. Därför har vi tvingats ansöka om konkurs», skriver selskapet som inntil 4. januar drev 16 egne butikker, nettbutikk og solgte merkevaren sin via 70 frittstående retailere i Sverige, Norge og Finland.
- Det kjennes fryktelig, sier administrerende direktør Peter Bolinder til Dagens Industri.
Tung butikkstruktur
Mye av årsaken til at det nå er kroken på døra for selskapet er ifølge Bolinder at de sitter på en for tung butikkstruktur som de ikke har klart å tilpasse de rådende markedsforutsetningene anno 2018.
Han sier at også de merker vekst på digitale salgsflater, men at det ikke er nok til at en konkurs er til å unngå.
- Vi har gjort alt som står i vår makt. Men nå er vi i denne situasjonen, sier Bolinder, som har merket at de siste årene har blitt tyngre og tyngre.
Massivt underskudd
2016 var bunnåret.
Det endte da med et underskudd på 31 millioner svenske kroner etter å ha solgt klær for 137 millioner svenske kroner. Etter dette har det vært gjort forsøk på å justere og trimme organisasjonen. Likevel var ikke dette nok til å endre på utviklingen som nå altså har endt i konkurs.
Ifølge Bolinder er fremtiden uviss.
Han sier til den svenske avisen at de håper å få konseptet opp igjen i et mindre format, men at han for øyeblikket har hendene fulle med å ta hånd om sjokkerte medarbeidere som ikke lenger har en jobb å gå til.