Han startet tidlig med tanken om mat og dagligvarer på nett. Men nå er det gått nedenom og hjem for mannen bak varemerket Rett Hjem.
Inntoget til aktører som Kolonial.no og Marked.no er ifølge Per Andreas Juell noe av grunnen til at han gir opp.
LES OGSÅ: Selger mer melk og brød enn før - fortsatt blodrødt på bunnlinjen
- Tjener ikke penger
- De nye aktørene har vært med på å ødelegge en god butikk. Hele grunnlaget er borte. Det er vemodig, trist og urettferdig. Slik er livet, sier han til Dagens Næringsliv.
Juell sier at det nettmataktørene har til felles er at de ikke tjener penger, grunnet blant annet prispress, høye distribusjonskostnader - samt at det koster penger å vokse seg stor.
Juell sier til avisen at han ganske enkelt ikke kunne fortsette. Han stiller samtidig spørsmålstegn med hvordan selskap som driver med løpende underskudd tillates å «ødelegge» markedet.
- Vi har drevet god forretning i mange år, helt til vi fikk konkurrenter som ikke er avhengig av å tjene penger. Det vil aldri være mulig å tjene penger med de prisene, sier mannen som ifølge seg selv på ingen som helst måte er i mot konkurranse.
- Måten de får drive ved hjelp av investorer, gjør at de kan selge mange varer billigere enn vi kunne kjøpe inn for. De får bare kjøre på mens vi som ikke kan drive med underskudd må dra til himmels, sier han til avisen.
Intet nytt at det er vanskelig å tjene penger
Vansker med å tjene penger på netthandel av mat er ikke et nytt fenomen. Dette var en velkjent problemstilling allerede for to og et halvt år siden.
På spørsmål om hva de tenkte om tøff konkurranse i dette segmentet, svarte de følgende:
- Vi synes det er bra at flere nå selger på nett. Vi mener oppriktig det er bra med konkurrenter, da det skaper blest om dagligvarer på nett. Det dukker stadig opp nye konkurrenter, men de færreste tjener penger og mange får problemer med logistikken når de passerer 10-12 millioner kroner i omsetning.
Nå arbeider Rett Hjem Norge hardt med kreditorer i håp om å unngå konkurs.
Selve nettbutikken til Rett Hjem er nå overtatt av «Helt opplagt på jobben», som eies av Euromiljø-konsernet.
Kanskje lønnsomme i 2018
Karl Munthe-Kaas, gründer og Kolonial.no-sjef, har aldri lagt skjul på at de taper penger.
Kolonial.no endte i fjor opp med 25 millioner kroner i minus etter å ha omsatt for 75 millioner kroner.
Han har tidligere uttalt at de trolig ender på rundt 500 millioner kroner i omsetning i år, og at de kanskje i løpet av 2018 blir lønnsomme.
Tøffe tider
Stine Røsand, nytilsatt direktør i Marked.no, mener i likhet med Munthe-Kaas at de på sikt vil bli lønnsomme med dagens prisnivå.
Men også hun driver et selskap som sliter i økonomisk motbakke.
I år har omsetningen vært på mindre enn 50 millioner kroner, og totalt er det snakk om 94 millioner kroner i minus for nettmat-aktøren.
Det vil si et tap på nesten to kroner per krone i omsetning.
Tidligere har selskapet sagt at de så de for seg en omsetning på 200-300 millioner kroner i år.
(Foto: Rett Hjem)