For et par måneder siden ble det kjent at Norges største nettbutikk innen garn- og strikkeutstyr fikk det store selskapet Egmont Publishing inn på eiersiden. Egmont har satset på netthandel siden 2013, og er nå medeier i flere store nettselskaper.
Egmont har i følge tall fra 2018 en omsetning på omlag 300 millioner euro. Garnius ser på det som en fordel å bli en del av et såpass stort nettverk.
- Det følger definitivt med fordeler ved å være en del av et større nettverk, blant annet med tanke på erfaringsoverføring og påfølgene synergieffekter. Jeg er positivt overrasket over Egmont sitt brede kompetansenivå og er overbevist om at de vil være en god bidragsyter i tiden som kommer, sier Stein Inge Svensen, gründer og majoritetseier i Garnius.no til eHandel.com.
Ingen fasit på suksess
Garnius.no startet i januar 2016. Målet var på tidspunktet å bli Norges største nettbutikk for garnsalg. Høsten samme år var målet allerede nådd. Dette er heller ikke Svensens første vellykkede prosjekt, og frem til 2009 drev han også nettbutikken Lensit.no. Dette gjaldt salg av linser på nett.
Svensen har fulgt sin erfaring og tro, og det kan være mange ulike momenter som ligger til grunn for suksessen, men han tror neppe det finnes noen fasit bak sine vellykkede nettprosjekter.
- Hvilke momenter som er nødvendig for å få et konsept til å fungere vil variere fra tid til tid. Det kan blant annet handle om timing, om det er en ”ledig plass” for produktet du skal selge, om det er realistisk å etablere tilstrekkelige markedsfortrinn osv. Jeg tenker videre at det er essensielt at netthandelskonsepter er i konstant bevegelse og påfølgende utvikling – det går fort og det gjelder å henge med i svingene, sier Svensen.
- Viktig å være mer misfornøyd enn fornøyd
Skal vi forstå nettgründeren rett, er det kanskje nettopp dette med fasit flere nettaktører ser ut til å lete etter, og dermed gjør feil.
- Om jeg skulle driste meg til å gi et råd, så er det kanskje å oppfordre netthandlere til å ta litt mer risiko innenfor nyutvikling. De aller fleste dilter etter andre etablerte nettsider og forsøker å fremstå tilnærmet lik – det kan nesten se ut som at enkelte tror at det er etablert en fasit på hvordan en nettbutikk skal se ut. Jeg tror videre at det er viktig å være mer misfornøyd enn fornøyd med en nettbutikks prestasjoner – det er alltid mulig å løse oppgaven bedre!
Store aktører vil bli større
Konkurransen på nett fortsetter å øke, og i året som kommer er ikke Svensen alene om å forvente at de store nettaktørene vil vokse seg enda større. Som følger av det vil trolig flere av de mellomstore slå seg sammen. For Garnius sin del er Svensen optimistisk til 2019.
- På Garnius sine vegner er jeg optimistisk, men vi har mye hardt arbeid foran oss og en lang vei å gå - og det er jo akkurat det som gjør dette interessant.
Med Egmont i ryggen er det også gode muligheter for synergier i Garnius sin videre satsning på egenprodusert design, noe som blir viktig for å sikre seg en langsiktig posisjon på markedet.
- Vi satser relativt intensivt på utvikling av egne design og kommer til å intensivere dette ytterligere i tiden som kommer. Det er relativt kostnads –og ressurskrevende, men jeg tror det er viktig å etablere unike produkter for å sikre en langsiktig posisjon.