Egmont har siden 2013 satset innen netthandel, og har i dag et sentralt team på 10 personer som jobber dedikert med utvikling av netthandel-selskaper.
Egmonts portefølje består av primært nordiske selskaper med en samlet omsetning på over 300 millioner euro i 2018. Dette inkluderer selskapene Jollyroom, Bagaren og Kocken, Outnorth, Fjellsport, Med24 og Nicehair.
Investerer i garn og strikk
Nå skal Egmont Publishing også ha kjøpt en minoritetsandel i Norges mestselgende nettbutikk av garn og strikketilbehør Garnius.no AS.
Garnius.no ble etablert av Stein Inge Svensen i januar 2016, og omsetter i inneværende år for rundt 90 millioner norske kroner. I 2016 ble Garnius kåret til vinnere av årets Vekst- & Nyskaperpris i selskapets hjemkommune, Haugesund. Samme år var de også en av tre finalister i Postens kåring av Årets nasjonale nykommer innen netthandel.
- Vi er svært fornøyd med å få Egmont inn på eiersiden. Vi har hatt en eksplosiv vekst og har lykkes ved å ta de de riktige investeringene og ansette dyktige folk. Samarbeidet med Egmont gir oss et enda sterkere fundament for videre satsning og vekst, sier majoritetseier i Garnius, Stein Inge Svensen.
Vellykket på nett
Garnius er heller ikke Svensens første vellykkede prosjekt på nett. I 2009 etablerte han nettbutikken med salg av kontaktlinser Lensit.no, som utviklet seg til å bli Norges største innenfor sitt segment. I 2015 ble det solgt til Tyske Mister Spex. Nå går han og resten av Garnius-teamet inn for å satse videre på egenprodusert design.
- Egmont har mye kompetanse innen netthandel og området garn og strikk. Vi ser mange mulighet for synergier, blant annet inn mot vår satsning på egenproduserte design, sier majoritetseier i Garnius, Stein Inge Svensen.