Den svenske fotballspilleren Zlatan Ibrahimović har i samarbeid med det store norske kleskonsernet Varner lansert nettbutikken A-Z.com.
Selve lanseringen 7. juni 2016 ble en stor suksess, men det var ingen selvfølge. Det var flere faktorer som gjorde kompleksiteten høy og testing ressurskrevende:
- Nettbutikken skulle lanseres i 11 ulike land samtidig med ulik språk og valuta. I tillegg skulle det lages en internasjonal versjon for resten av verden.
- Betalings- og leveringsalternativer skulle tilpasses hvert enkelt marked.
- Nettbutikken skulle fungere like bra på mobil, nettbrett og desktop.
- Trafikken i nettbutikken ville trolig bli svært høy i mange land fra første dag takket være Zlatans enorme popularitet, i tillegg til massive PR- og markedskampanjer i sosiale og tradisjonelle medier.
Det er Varners egen digitale avdeling, Varner Digital Media, som sammen med innleide utviklere fra Geta, Episerver og andre eksterne partnere som Yrki og Kobra, som har utviklet nettbutikken som er bygd på Episerver Commerce og inRiver PIM. Geta har hatt en sentral rolle i ulike deler av prosjektet, der vi blant annet har hatt hovedansvaret for Klarnas checkout-modul, samt etablering av ordregenerering på kø.
Erfaring og tett samarbeid reduserte risiko
En av dem som har vært mye involvert i prosjektet er seniorkonsulent og utvikler Mari Jørgensen fra Geta. Hun har jobbet med mange store Episerver-prosjekter, inkludert nettbutikkene til Varner-kjedene Dressmann, Cubus og BikBok.
Det tette samarbeidet med Varner gjennom flere år var en viktig årsak til at lanseringen av A-Z.com gikk så bra, mener Mari.
- Varner har en digital-avdeling med mye erfaring, noe som gav oss trygghet i forkant og underveis i prosjektet. Risikoen hadde vært mye større om dette var første nettbutikken vi hadde utviklet sammen, sier Mari Jørgensen.
Selv om de ulike Varner-butikkene stort sett er bygd på den samme tekniske plattformen og alle Varners nettbutikker er bygd for å tåle mye trafikk, måtte man for første gang bruke en såkalt “service bus”-løsning for å sikre maksimal ytelse når tusenvis av Zlatan-fans skal inn i butikken på samme tid.
Selv med solid erfaring fra Episerver Commerce og flere nettbutikker på CV-en så sier Jørgensen at lanseringen av A-Z.com var en spesiell utfordring.
- Det å lansere i 11 markeder samtidig kombinert med det massive antall besøkende var nok det som skiller dette prosjektet fra mange andre. Men den utfordringen synes jeg vi tok på strak arm.
Mari og alle de andre involverte kan puste ut etter en vellykket lansering. Men pustepausen blir neppe lang. A-Z skal tross alt bli en global merkevare.
Geta jobber med rådgivning og utvikling av e-handels- og webløsninger fra a til å. De dekker hele leveransebildet i ehandel fra analyse og konsept, strategi og design, til teknisk plattform, integrasjoner og utvikling av løsninger, PIM, samt synlighet gjennom SEO og innholdsproduksjon. Geta tror også på samspillet mellom fysisk butikk og nettbutikk for å hente det beste ut i begge kanaler og gjøre det enkelt for dine kunder å handle hos dere. Getas kundeportefølje inkluderer bl annet Norrøna, KTM, Husqvarna, Felleskjøpet, Sport1, Nille, NHO, Cubus og Dressmann.