Det svenske selskapet, med gründer og administrerende direktør Jonas Tellander i spissen, har suksess med abonnementstjenesten de tilbyr lydboksultne og digitalt sammenskrudd kunder.
I løpet av fjoråret fikk Tellander nesten 50 prosent flere abonnenter enn hva han hadde i 2015, kommer det frem i skrivet som gir en liten pekepinn på hvordan fjoråret forløp.
Økning på flere hold
Mens Storytel hadde rundt 245 000 lydabonnenter i 2015, hadde dette tallet økt til 360 200 ved utgangen av fjoråret.
Flere abonnenter betyr nødvendigvis også større omsetning. Noe som stemmer. Mens Tellander & Co omsatte «lyd» for 91,7 millioner svenske kroner i 2015, hadde dette steget med drøyt 55 millioner svenske kroner, til 147,4 millioner i 2016.
Tellander kan også krysse av i boken for at han nå endelig tjener penger i både Norge og Danmark. Det skjedde på tampen av fjoråret.
Kvartalet da Norge ble profitabel
- Under årets siste kvartal ble som ventet vår norske virksomhet lønnsom. Så er også tilfelle i Danmark som nådde denne milepælen i årets tredje kvartal. Det viser at vi har evnen til å lansere og operere lokalt i nye land, og at vi etter bare noen få års investeringer begynner å generere positive resultater, sier Tellander i en påfølgende pressemelding.
I dag er Storytel til stede i alle de nordiske landene - samt Polen og Nederland.
Tellander ser for seg videre ekspansjon, og tenker tanker om å produsere lydbøker på arabisk og flere andre språk.
Det internasjonale markedet står i dag for 37,9 prosent av selskapets strømmeinntekter.
Gode prognoser for Q1 2017
Prognosene for første kvartal i år gjør at Tellander ikke bør ha noen videre store problemer med nattesøvnen.
Selskapet indikerer en omsetning på 156 millioner svenske kroner i årest første kvartal - noe som betyr en økoning på ni prosent kontra samme periode i fjor.
Tellander mener også å se konturene av enda flere abonnenter. Går det som forutsett så vil abonnementsmassen øke til 381 000 personer - 5,8 prosent flere enn ved utgangen av 2016.
(Foto: Daniel Roos/Storytel)