ANNONSE

Gir små offline-aktører bein å gå på

Gir små offline-aktører bein å gå på
Netthandel

Tysk nettkjempe lar 10 mindre skobutikker i Sør-Tyskland teste ut hvordan det er å ha en gigantisk online-aktør i ryggen.

ANNONSE

Mens netthandel i stadig høyere grad driver veksten innen europeisk handel, finnes fortsatt det aller meste av motetilbudet i de lokale, fysiske butikkene.

Zalando ser på flere nye måter å koble disse to verdenene sammen. I samarbeid med programvareselskapet Gaxsys tar den tyske mote-plattformen neste steg i å realisere ideen om Integrated Commerce i et pilotprosjekt, som gjør det mulig for mindre fysiske butikker å selge til digitale kunder.

LES OGSÅ: Zalando slipper merkevarene sine løs på egenhånd på andre plattformer

Tester skobutikker

10 lokale skobutikker i Sør-Tyskland er med i testprosjektet. Butikkene har lite eller ingen erfaring med å drive nettbutikk. De har holdt seg til den gode, gamle og tradisjonelle måten å selge varene sine på.

Tip Tap Kinderschuhe, som selger barnesko (bildet), er en av disse 10.

Ifølge Zalando og andre store nettaktører kommer fremtidens handel til å være en sømløs opplevelse for kunder - uansett om moteproduktene er tilgjengelige online eller offline.

Nå kan små lokale forhandlere generere økt salg ved å levere på bestillinger fra Zalandos kunder direkte fra sin egen butikk.

For en av fordelene med å være tilknyttet Zalando er tilgang til deres kundebase på rundt 19 millioner personer.

Brobygger mellom den fysiske og digitale verden

Kenneth Melchior, Zalandos Norden-sjef, sier til Netthandel.no at de er med på å bygge en bro mellom klassisk offline-salg og digitalt online-salg.


Kenneth Melchior.

Kenneth Melchior.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

- Gjennom plattformstrategien arbeider vi på forskjellige måter med å koble, ikke bare de store varemerkene og store distributører med digitale kunder, men også små, lokale butikker som selv har begrensede tekniske muligheter. På denne måten kan vi bli en digital løsning for mindre aktører som møter utfordringer i digitaliseringen, og tilby disse en ny salgskanal og en bro mellom offline og online.

LES OGSÅ: Dansk advokat (33) staker ut kursen for Zalandos mote-satsing i Norden

Melchior sier videre at dette gir dem alle fordelene og mulighetene som netthandel kan tilby.

- Nå tester vi et teknologisk alternativ som gjør det mulig for lokale forhandlere å tjene ekstra på online-kunder uten å måtte investere tungt i egne online-butikker og teknologisk infrastruktur.

Den relativt ferske Norden-sjefen sier at det å gjøre utvalget tilgjengelig er avgjørende, spesielt for butikker i distriktene.

- Gjennom denne ordningen kan små, spesielle butikker potensielt nå nye kunder online - uavhengig av geografi, sier han.

Også Miinto girer opp

Det å hjelpe fysiske butikker inn i den digitale sfæren er egentlig ikke noe nytt, men det er åpenbart at når en gigant som Zalando åpner opp for dette, så vil dette få ringvirkninger for handelsnæringen. Zalando vil ikke svare på hvorvidt de etter hvert også vil gå i kompaniskap med norske butikker, men det er vel neppe utenkelig.

Den danske konkurrenten Miinto har allerede Norge som et av sine viktigste markeder og flere hundre norske nettbutikker på kundelisten.

De fikk for øvrig nylig det mektige kleskonsernet Bestseller som ny majoritetseier.

(Foto: Zalando)

Del artikkel: