Einar Øgrey Brandsdal var tidlig ut da han startet Netthandelen.no. Der har han utvidet med stadig flere varetyper og så skilt ut salget i nye nettbutikker.
Dette har gitt Blivakker.no, DrLykke.no og to Cocopanda-butikker og nå åpner Netthandelen-sjefen ny nettbutikk med sitt eget navn. Netthandelen.no har lenge solgt klær under merkevaren Brandsdal og nå skilles dette ut i en egen klesbutikk, Brandsdal.no.
Brandsdal forteller han bare brukt 5-6 uker på å få opp butikken, for han gjenbruker både IT-systemer, lokaler - og ansatte.
- Alle som jobber med våre nettbutikker er ansatte i et felles selskap og så leies de ut til de ulike butikkene. Vi lager dessuten alt på IT-siden selv, er det ikke noen bestillingsfrister når vi bestemmer oss, forteller Brandsdal til Netthandel.no.
Brandsdal forteller at den nye nettbutikken åpner med noe hundre varer og skal vokse.
- Med egen butikk som fokuserer på klær vil det bli lettere å skape søkemotortrafikk. Ellers er konseptet litt kule klær til en fornuftig pris.
Brandsdal forteller at fellesselskapet gjør det enklere å håndtere belastningstopper fordi man kan flytte folk mellom butikkene. Han er svært fornøyd med egenutvikling av IT-systemer og hvor fort han kan få gjort endringer, men innrømmer at det er kostbart.
- Da vi startet i 1999 fantes det ikke programvare vi kunne kjøpe, så vi måtte utvikle selv og har pløyd ned millioner i våre systemer. En gründer som starter i dag må ikke tenke på å utvikle selv, sier han.