Mange nettbutikker har opplevd problemer ved oppgradering av sine nettløsninger, men få har opplevd så mye problemer som det populære nettauksjonsnettstedet QXL som ble etablert i 1999 og i dag eies av Lauritz.com som er et dansk auksjonsnettsted.
Etter at QXL fikk nye nettsider har kundene klaget på manglende brukervennlighet, at selger-karakterene man har opparbeidet seg ikke lenger er synlige, faktura-feil og at penger kundene har hatt til gode ikke lenger er synlige på brukernes konti. QXL lovet å rette feilene, men nå ser det ut til at de i alle fall inntil videre må gå tilbake til sin gamle nettløsning.
– Vi har siden lanseringen arbeidet på spreng for å løse utfordringene. Dessverre har vi ikke kunnet løse de enkeltstående problemene i den hastigheten som er nødvendig for å gi våre kunder best mulig service. Vi har derfor valgt å fjerne qxl.com og gjenaktivere de to tidligere plattformene qxl.no og qxl.dk, opplyser Christina Riis Hansen, Content Manager hos Lauritz.com. Les hele pressemeldingen fra QXL.
– For eksempel er overføringen av kundenes historikk fra gammel til ny plattform ikke skjedd som planlagt; det gjelder ratinger, kjøpernes forskuddsbetalinger, og «Salgsassistenten», som gjør det mulig for store selgere å sette mange varer på auksjon samtidig
QXL har tidligere benyttet konsernets egne IT-utviklingsavdeling, men i forbindelse med utviklingen av den nye QXL-plattformen valgte selskapet å benytte en ekstern, utenlandsk IT-leverandør, noe som ifølge QXL har medført kommunikasjonsutfordringer og forskjellige kvalitetsoppfattelser av de tekniske løsningene.