Nordea øker satsingen på forenkling av kundeløsninger, samtidig som banken skal utvikle nye kjernesystemer og betalingsplattformer.
– Bruk av nye kanaler som chat, mobilbank, nettmøter og sosiale medier er sterkt økende. Vi øker investeringene for å imøtekomme kundenes behov og ønsker, sier Gunn Wærsted, administrerende direktør i Nordea Norge i en pressemelding.
Dette vil innebære en årlig økning i de samlede IT-investeringene på 30 til 35 prosent i de neste fire til fem år.
– Selv om mange kunder fortsatt ønsker å møte oss på et av de 90 kontorene våre ser vi en helt klar økning av kunder som møter oss på mobilen. I dag har vi 2,1 millioner innlogginger i mobilbanken hver måned, sier Gunn Wærsted.
Meldingen kommer få uker etter at Elkjøp Nordic som eier blant annet Lefdal og Elkjøp, meldte at selskapet i løpet av de neste fem årene skal investere 100 millioner i å utvikle fremtidsrettet og brukervennlige retailkonsepter: Elkjøp Nordic investerer i e-com. Målet er å finne og teste ut løsninger som bidrar til å styrke merkevaren, brukervennligheten, lojaliteten og konverteringen og markedsandelen online.