BIlpleiekongen har valgt en i mange øynes noe smal produktnisje: Bilpleieprodukter, herunder poleringsmaskiner, pussekluter, bilvoks, bilshampo og høytrykksspylere.
Strategien ser imidlertid ut til å fungere meget bra. I fjor omsatte Bilpleiekongen for 40,2 millioner kroner med et resultat før skatt på 3,3 millioner kroner. Ikke dårlig for en nettbutikk som startet opp så sent som i juli 2013.
Hemmeligheten er i stor grad en litt spesiell markedsføringsstrategi. På Bilplekongens YouTube-kanal har Bilpleiekongen bygd opp en mengde videofilmer som viser hvordan man skal vaske og polere sine biler. Filmene er totalt vist mer enn 4 millioner ganger.
- Vi bruker mye tid på å lage filmer, skape innhold, gjøre det enkelt og ikke minst ufarliggjøre det. Det er nok hovedårsaken til veksten vi har, sier gründer og daglig leder Bjørn-Aage Bredal til Finansavisen.
Bilpleiekongen bygger nå nytt lager på 2000 kvadratmeter i Stokke. Lageret vil være ferdig i februar neste år. Selskapet selger kun på nett med Norge som sitt hovedmarked, men selger også i Sverige. Videre ekspansjon vil ta tid.
- Vi etablerer oss i et og et land av gangen for å gjøre det skikkelig.
Bilpleiekongen har frem til nå også hatt en egen nettbutikk for båtpleie. Ifølge Bredal vil den i løpet av høsten bli innlemmet i Bilpleiekongen.no som en underkategori der i stedet.