Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Godtlevert.no: - Vi kan bli mye større

Godtlevert.no: - Vi kan bli mye større
Kjetil Graver
Foto: Godtlevert.no
Netthandel

Godlevert.no vokser i rekordfart. Evnen til rask omstilling og viljen til å investere har vært blant selskapets største suksessfaktorer.

ANNONSE

Konseptet er enkelt, og etter hvert kjent for de fleste; hjemlevering av middagsingredienser, inkludert oppskrifter, til familier som ønsker å effektivisere matlagingen uten å gå på akkord med hverken råvarer eller smak. Ikke helt ulikt Adams Matkasse.

Enorm respons

- Vi hentet ideen i Sverige, og tenkte at det måtte være et like stort marked for dette i Norge, forteller daglig leder Kjetil Graver, som sammen med Ole Martin Alfsen, Henning Sæter og Petter von Hedenberg etablerte konseptet for drøyt fire år siden.

Godtlevert.no hadde sin første levering i november 2010, og første driftsår i 2011 endte med 7,6 millioner kroner i omsetning. I fjor endte man på rundt 184 millioner kroner, og i år budsjetterer man med godt over 400 millioner kroner. Flere aktører som har startet opp i denne nisjen har ikke overlevd. Det har imidlertid ikke ført til at folk har mistet appetitten på middager levert på døra, og Graver ser fremdeles et stort potensial.

- Responsen er enorm. Og det er fortsatt snakk om en akselerasjon i markedet. Vi får inn flere kunder per uke nå, enn for bare et par måneder siden. Takten bare øker. I mitt hode er vi bittesmå enda, og kan bli mye større, sier Graver, som først og fremst ser på den tradisjonelle dagligvarehandelen som den største konkurrenten.

God omstillingsevne

Han mener den viktigste grunnen til at Godtlevert.no har lykkes i markedet, har vært viljen til å investere.

- Vi var ikke blant de første aktørene på markedet, men vi var de første som satset stort på dette her til lands. Vi har turt å investere mange titalls millioner i salg og markedsføring. En annen forklaring er at vi har vært dyktige til å lytte til kundene, og vært flinke til å omstille oss, forteller Graver, og peker på selskapets ekspressmeny som et godt eksempel på dette.

- Etter et halvt års drift i 2011 forsto vi at vi hadde en del middager som tok for lang tid å tilberede. Originalmenyene har en tilberedningstid på cirka 30-45 minutter. I løpet av et par måneder snudde vi oss rundt og laget ekspressmenyene, som har en tilberedningstid på rundt 15-25 minutter. Det har vi ikke angret på. Det ligger mye arbeid bak en slik lansering, men vi har evnen til å snu oss raskt og vi er gode på gjennomføring. Samtidig har vi aldri gått på kompromiss med kvaliteten på maten.

Outsourcer det meste

Å kjøpe varer og tjenester fra andre leverandører har også vært en suksessfaktor. Godlevert.no har hverken lager eller varebiler, og kan fokusere på det de er gode på.

- Vi er flinke til å outsource, og har satt bort alt fra salg til pakking og logistikk. Varene pakkes på et hovedlager i Oslo, og går ut med kjøletransport til de ulike byene fra sør til nord. Der står de på transittkjølelager, før det kjøres ut med bil til kundene. Det er ganske strømlinjeformet logistikk. Og så må man selvsagt ha strenge kontrollrutiner rundt dette her, for matsikkerheten er ekstremt viktig, påpeker Graver.

Vil vokse ytterligere

Helt knirkefritt har det imidlertid ikke alltid vært å skulle levere middagspakker på døren. Graver innrømmer at veien ofte blir til mens man går når man starter opp med noe helt nytt, og utfordringene kan være mange når man vokser i tempoet til Godtlevert.no.

- Dette er en prosess som byr på en endeløs rekke utfordringer, og vi har også gjort masse feil. Så er selvsagt målet vårt å gjøre litt færre feil hver uke, men det dukker kaniner opp av hatten hele tiden, alt fra transport til nye emballasjeløsninger og nye back-end systemer. Igjen handler det om hvor raskt og hvor smart man klarer å løse ting, påpeker en offensiv Graver.

- Jeg kan love at vi tråkker pedalen gjennom filten med tanke på vekst, samtidig som vi skal jobbe kontinuerlig med produktutvikling. I vårt tilfelle er det nemlig så enkelt som at hvis vi ikke leverer et produkt på døra til folk som de blir fornøyd med, så er vi ferdige. Forventningene til kvaliteten på maten er enda høyere når den kommer fra en aktør som oss, og det må vi leve opp til. Vi har to hovedprioriteringer; det ene er å beholde eksisterende kunder gjennom å levere en veldig god tjeneste, fra kvalitet på råvarer til oppskrifter og kundeservice. Den andre er fokus på fortsatt vekst. Men vi er veldig bevisste på at vi ikke skal glemme våre eksisterende kunder, og også der kommer vi til å gjøre mye i løpet av 2015 for å bli enda bedre, avslutter Graver.

Del artikkel: