Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Google-endring kutter søketrafikk til mange mobilsider

Ole Martin N. Evensmo

Sjekk søketrafikken til mobilversjonen av nettbutikken din. Google har blitt strengere og straffer nå mange nettsider.

ANNONSE

Søketrafikk er viktig for mange nettbutikker og da gjelder det å følge med på Googles regler - en ofte frustrerende øvelse. Google justerer fortløpende på hva de legger vekt på når de skal servere søketreff-listene. Og endringene kommuniseres sjeldent og kanskje bare i vage termer.

Google skjerpet tidligere i år kravene til å ha mobilversjoner av nettsider og nå viser det seg at søkegiganten har blitt enda strengere. Tilfredstiller ikke mobilversjonen av nettbutikken din Google krav, blir du plassert lengre ned på listen over søketreff kundene får opp når de søker fra mobil. Dette kan gi store utslag ettersom stadig større andeler av netthandel gjøres med mobil.

Ikke nok med mobilvennlig nettside

En helt fersk rapport fra SearchMetrics dokumenterer at mange nettsted-eiere nå opplever mindre søktrafikk fra mobile brukere. For eksempel kan en norsk nettbutikk som selger et Nikon-kamera se at de i snitt på søk etter Nikon kamera vises som søketreff nummer to. Men en sjekk av søk gjort med mobil kan avsløre at Google i snitt kanskje har flyttet dem ned til plass fire, noe som gir langt mindre trafikk og salg.

Forklaringen er at Google tidligere offentliggjorde at nettsteder som serverte ikke en mobiltilpasset versjon (enten egen mobilversjon eller responsiv nettside) ville bli rangert lavere. Nå har søkegiganten giret opp dette med nye krav til hvor godt mobilsidene fungerer.

SearchMetrix påstår etter å ha analysert 30 nettsider og 10 000 søkeord at de kan se hvilke type feil som leder til mobil-straff fra Google. Konklusjonen er at Google tolererer mer feil som blokkerte filer og feil på redirects på fullversjoner enn på mobilversjoner.

SEO-ekspert Roar Eriksen i Findability bekrefter at Google har strammet inn kravene til det de kaller gode mobilsider også i Norge.

- Vi overvåker søketrafikken for over 200 kunder og det ser ut som Google strammet inn kravene i midten av september, forteller han til Netthandel.no. Nå holder det ikke at man har en responsiv nettside. Google bruker uttrykket mobilvennelig sider og har en rekke krav både når det gjelder feil og andre faktorer. Dette analyserer Google automatisk, så sider som ser helt bra ut kan likevel få straff og bli ranket ned, forteller Eriksen.

- Trege nettsider blir rangert ned

Eriksen forteller blant annet at Google reagerer på at elementer ligger oppå hverandre. Men det er en faktor er mye viktigere enn de andre.

- Google mener rask sidelast er det viktigste for en god opplevelse og vil at en side skal laste på under halvannet sekund på en god mobilforbindelse. Lazyloading av bilder underveis er for eksempel lov, men tregere nettsider blir rangert ned, påpeker Eriksen.

Eriksen forteller også at når brukere søker med mobil, prioriterer Google nettsider for butikker og annet som er i geografisk nærhet. Han påpeker derfor at det er viktig med å sørge for at Google finner adresser, noe som gjøres gjennom såkalte mikrodata.

SEO-eksperten råder norske nettbutikker til å teste sine sider med Google mobilvennlighetsverktøy og følge med på søketrafikken sin.

- Googles eget Search Console, det som tidligere het Webmaster Tools, er veldig lite presist når det gjelder analyse av posisjonering og søketrafikk. Bruk andre verktøy som Moz for å se forskjeller i søktrafikk og posisjoneringsanalyse fra desktop og mobil, er rådet han gir norske nettbutikk-eiere.

denne siden kan du registere deg og laste ned hele SearchMetrix-rapporten.

Del artikkel: