Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Gratis frakt – knall eller fall for nettbutikker?

Gratis frakt – knall eller fall for nettbutikker?
Handelsekspert Natalie Berg mener at gratis frakt i nettbutikker er uholdbart, og vil derfor ikke eksistere i 2020.

Ifølge eksperter er ikke gratis frakt i nettbutikker bærekraftig. Andre, derimot, mener at gratis frakt er et effektivt redskap i online salg hvis det blir brukt på riktig måte.

Handelsekspert Natalie Berg sier i sin nye rapport The Future of Retail: 10 Trends of Tomorrow at gratis frakt ikke er bærekraftig og at kjøpere må betale for små online ordrer innen 2020.

«Kjøpere forventer at levering skal være rask, pålitelig og – avgjørende – gratis. Vi mener at dette er uholdbart, og vi begynner å se de første tegn på brudd i systemet. En rekke forhandlere, inkludert Amazon og Walmart Canada har stille  begynt å heve minimumsbeløpet for gratis frakt.»

Scott Galloway, Markedsføringsprofessor fra NYU Stern, støtter Natalie Berg i at gratis frakt er uholdbart og han mener at amerikanske e-handelsgigant Amazon presser andre nettbutikker til å tilby gratis frakt, men det er bare et «race to the bottom».

Scott Galloway sa i sin presentasjon på Digital Life Design Conference i New York i mai i år (se video på YouTube) at Amazon sine fraktkostnader har øket med 40 % i året, og i 2014 manglet Amazon å dekke fraktkostnader for $3,5 milliarder. Likevel har tallet på amerikanske onlinekjøp med gratis frakt steget i 2014 til å utgjøre 2/3 av alle online ordrer. Derfor kan det tenkes at gratis frakt er en stor del av Amazons sine fraktkostnader. Scott Galloway kaller Amazons fraktstrategi en  «last man standing»-strategi, siden e-handelsgiganten er den eneste som kan tåle så store underskudd i fraktkostnader over lengre tid.

Likevel er ikke alle så negative til gratis frakt som Berg og Galloway. Ifølge den amerikanske fraktrevisjons firmaet Betachon, kan gratis frakt faktisk forbedre et firma sin forretning hvis det brukes med omhu.

Gratis frakt må kombineres med de rette virkemidlene

Betachon identifiserer flere gratis frakt-strategier som de mener at nettbutikker kan bruke til online salg uten å ødelegge forretningen.

  1. Gratis frakt som markedsføringstunt – gratis frakt til nye og gamle kunder eller spesifikke kunder fra en kampanje.
  2. Gratis frakt bygget inn i prisen – frakt er inkludert i prisen av produktet.
  3. Gratis frakt på store order – gratis frakt på varer over et bestemt beløp.
  4. Gratis frakt gjennom abonnement – gratis frakt til kunder med medlemskap.
  5. Gratis frakt som kampanje – gratis frakt til jul, til spesifikke land, osv.

Den andre største rabatt-forhandleren i USA, Target, tilbyr gratis frakt på ordre over et bestemt beløp i deres nettbutikk. De har allerede en av de laveste beløpsgrensene for gratis frakt, og i februar i år halverte de beløpsgrensen på gratis frakt fra $50 til $25 i et forsøk på å vinne markedsandeler på nett.

Det har desverre ikke vært mulig med noen uttalelse fra Target om hvordan halveringen av beløpsgrensen for gratis frakt har påvirket bunnlinjen. Men i deres regnskap for første kvartal 2015 (se regnskapsrapport fra Target) kan man se at Targets online salg har steget med 37,8% sammenlignet med samme periode i fjor. Noe som tyder på at halveringen av beløpsgrensen for gratis frakt kan brukes som et konverteringsverktøy.

Tiden vil vise om Target vil oppleve like store underskudd i fraktkostnadene sine som Amazon. Ifølge Natalie Berg er Targets halvering av beløpsgrensen for gratis frakt et desperat forsøk på å vinne «the shipping wars», og hun tror at Target vil gå tilbake til beløpsgrensen på $50 innen kort tid, siden halveringen er usunn for Targets bunnlinje og for hele industrien.

«Uansett hvilken fraktstrategi en virksomhet, så er den mest holdbare strategien den som holder en høy resultatmargin og får forbrukerne til å komme tilbake,» avslutter Betachon.

Fakta

  • Rapporten The Future of Retail: 10 Trends of Tomorrow forutser 10 trender som vil prege fremtidens detaljhandel, blandt annet prisstigninger på pakkelevering.
  • Natalie Berg har skrevet rapporten og Global Research Director ved Planet Retail, som er leverandør av innsikt i og kunnskapsdeling om detaljhandlen.
  • Sammenlignet med Target.com er Amazon.com’s beløpsgrense for gratis frakt $35, med mindre du har et Amazon Prime medlemskap.
  • Fram til 2011 var Target og Amazon partnere. Da hadde Amazon ansvar for Targets nettplattform.
  • Den største rabattforhandleren i USA er Walmart. De har nettopp senket beløpsgrensen for gratis frakt fra $50 til $35 i deres nettbutikk for å matche Amazon.
  • Se Scott Galloways presentasjon på Digital Life Design konferansen på Youtube..

Del artikkel: