Fredag forrige uke var det duket for Black Fridays grønne lillebror for aller første gang blant norske nettbutikker.
Det er svenske CDON som først lanserte Green Friday-konseptet.
- Solid økning
En av de norske aktørene som lokket med grønne tilbud denne dagen var sports- og turtøybutikken Stormberg.
- Hvordan var denne fredagen for dere, nettbutikksjef André Steinsholm?
- Vi opplevde en veldig solid økning på over 150 prosent i forhold til en vanlig fredag.
- Black Friday-tendenser, eller?
- Nei, det var ingen Black Friday-tendenser. Men vi er veldig fornøyd med resultatet tatt i betraktning av at dette er første gang det er gjennomført i Norge. Folk har ikke hørt om Green Friday på samme måte som Black Friday. I alle fall ikke ennå, sier Steinsholm til Netthandel.no.
- Føler dere at dere fikk betalt for innsatsen dere la ned i forkant?
- Ja, så absolutt.
Grønn handelsdag er liv laga
Han mener at en grønn salgsdag på våren er liv laga. Men han ber alle som er med om å ikke vanne ut konseptet. Han håper han slipper å se en Red Friday på sommeren, eller en White Friday i januar.
- To massive salgsdager med et halvt års mellomrom tror jeg rekker, sier han.
- To slike dager. Blir det stille etter handelsstormen?
- Det ble veldig stille rett etter Black Friday ifjor. Det var åpenbart at mange hadde ventet på denne dagen for å bruke penger på blant annet julegaver. Vi opplevde ikke den samme «stillheten» etter fredagens salgsdag, sier Stormbergs nettbutikksjef.
Champagnefrokost i Trondheim
Sindre Landevåg, Green Friday-ansvarlig for GetInspired, opplever fredagens grønne salgsdag som en braksuksess.
- Vi tjuvstartet allerede torsdag kveld, og hadde 10 ganger høyere omsetning enn vi har på en vanlig fredag. Mandagsmøtet ble åpnet med champagnefrokost i dag, så vi er svært fornøyd med responsen, sier Landevåg til Netthandel.no.
Sindre Landevåg, Get Inspireds Green Friday-mann.
Foto: Get Inspired
I likhet med Steinsholm i Stormberg har han tro på et videre liv for det grønne handelsdags-konseptet.
- Vi digger konseptet! Det er en vinn-vinn-situasjon for både kundene og butikkene. Kundene får fantastiske tilbud, og det er en unik måte til å tiltrekke seg nye kunder, reaktivere gamle kunder og fornye varelageret vårt. Neste år er jeg overbevist om at langt flere nettbutikker blir med på Green Friday! sier kjøpmannen entusiastisk.
Også det Trondheims-baserte selskapet merket at «salgstrykket» avtok litt etter fredagen.
- Omsetningen på lørdag var roligere enn vanlig, men allerede søndag var den tilbake på normalen. Nå er det nyheter på vei inn i butikken igjen, og det vil sørge for en god omsetning i tiden fremover, sier han avslutningsvis.
CDON solgte for 50 millioner
1,3 millioner besøk var resultatet etter helgens grønne handel hos det svenske nettstedet som var først ute med konseptet Green Friday. Det er flere hundre tusen mer enn vanlig, skriver Ehandel.se.
- Det var utrolig bra. Vi solgte for mer enn 50 millioner kroner, eksklusiv moms, i løpet av helgen. Det er omtrent fem ganger mer enn en vanlig helg hos oss. Vi er superfornøyde, og det overgikk alle våre forventninger, sier Paul Fischbein, adminstrerende direktør i Qliro Group, hvor CDON hører hjemme.
Se noen eksempler på hvordan norske nettbutikker på fredag var kledd i grønt: