- Sportsmarkedet har vært noe tregere i år enn tidligere år, med en treg start på året på grunn av den svake vinteren. Tredje kvartal var et ok kvartal, men jeg skulle gjerne sett større vekst. Vi ligger nok noe bak i fjor, men håper på en god vinter, sier Pål H. Rasmussen, administrerende direktør i Gresvig, til Finansavisen.
Strukturendring
Gresvig har tatt tak og er i full gang med en omprofilering for å rendyrke sine sportsbutikkonsepter. Gresvig har i dag rundt 220 G-Sport, G-Max og Intersport-butikker. Omprofileringen betyr blant annet at mer enn 30 G-Sport-butikker bytter ham og navn til Intersport.
Meningen er at Intersport skal bli en landsdekkende kjede med svært lokal forankring. Rasmussen sier at spesialistbutikkene har vist seg å være robuste i en bransje preget av sterk konkurranse.
De fleste Intersport-butikkene er franchisedrevet og godt tilpasset lokale forhold, mener Gresvig-sjefen.
Viktige og riktige etableringer
Gresvig har både stengt ned og åpnet noen nye butikker i år. Målet er klart: Å fremstå som det de er og at det ikke skal være noen tvil om hvem de er og hva de driver med.
Rasmussen sier de vil gå varsomt frem i tiden som kommer. Bortsett fra en Intersport-butikk i Svolvær i Lofoten er det ikke planlagt flere butikkåpninger i år.
- Nye lokasjoner og muligheter vil vurderes nøye. Med sterk vekst i salg av sportsutstyr på nett er det viktig å gjøre de riktige etableringene, sier han avslutningsvis.