Da storsatsingen G-Max ble rullet ut i 2010, lovet man kundene Norges råeste handleopplevelse i sportsbransjen. Det er også dette konseptet man skal leve ut på nett, når man nå tar mål av seg til å bli best på sømløs handel.
Ny netthandelsløsning
Direktør multikanal, Kyrre Ufert Lømo, er ansvarlig for å ta Gresvig inn i en ny tid, fra multi-channel til cross-channel, og deretter omni-channel.
- Akkurat nå kaller vi oss multikanal, siden vi har hatt fokus på samme budskap i flere kanaler. Veien videre går over til cross-channel, og målet er omnikanal innen ikke alt for lang tid, forteller Lømo til Netthandel.no.
Det legges store menneskelige og økonomiske ressurser i dette, og avdelingen han nå leder ble startet så sent som i april i år. Den heter Multikanal og skal jobbe på tvers av organisasjonen. I denne ligger både e-handel, CRM, innholdsmarkedsføring/berikelse, sosiale medier og kundesenter.
- Vi startet denne reisen med en ny netthandelsløsning mot slutten av 2013. Det var viktig for å sikre at vi ikke hadde med oss for mye gammel balast inn i den nye strategien vår.
DM i digital form
Samtidig som Multikanal-avdelingen ble opprettet, slo man også sammen G-Sport og G-MAX til én kjede med to profiler. Nettbutikken representerer derfor også alle G-Sport butikkene.
- "Mest Sport for pengene" er den felles pay-off-en, og vi skal ha full bredde i sortimentet som vi tilbyr til den aktive familien.
Nettbutikken blir nå løftet inn som navet i all kommunikasjon med Gresvig sine kunder, og det påvirker selvfølgelig også mediemiksen.
- Gsport.no er på en måte den tradisjonelle DM-en i digital form. Gjennom denne skal vi kapitalisere på en av våre største styrker, nemlig distribusjonsnettet vårt i form av alle butikkene rundt omkring i Norge, forteller Lømo, som selvsagt er opptatt av å skape helhetlige løsninger og handleopplevelser.
- For det første må man tenke integrert. Produkt og pris er viktig i sport, men man må i tillegg tenke sammenheng og innhold. Kunden ser på nettbutikken vår og de fysiske butikkene som en og samme merkevare. Da må opplevelsen mellom disse også være sømløs, enten det dreier seg om markedsføring, sortiment, muligheten for kjøp, rådgivning, priser, garantier og så videre. Én kunde – flere kanaler – én merkevare. Det er slik vi tenker hver dag.
Integrert retailer
I tanken om en sømløs handleopplevelse for kunden er det netthandel som blir navet. Det er kunden som bestemmer, og det må legges til rette fra front og bakover i verdikjeden.
- Gresvig Sport er på vei fra å være en tradisjonell grossist til å bli en integrert retailer. Nettbutikken har en avgjørende rolle for å gå opp denne veien internt hos oss, påpeker Lømo, som samtidig påpeker at man må se på varen som den samme om den ligger på lager, på nett eller i fysisk butikk.
- Produktdata, fra det kommer fra leverandør, publiseres på nett og ut på plakat i butikk, må være bygget på samme lest. Men uttaket av hvor mye produktinformasjon du trenger i de forskjellige kanalene kan være ulikt. For eksempel trenger vi mer mekanisk kommunikasjon i nettbutikken, mens vi trenger mer konkrete salgspunkter på plakat i butikk. Kasseapparatene må også bygge på samme lest, slik at vi snakker om det samme hele veien gjennom systemet vårt. Det har vi lagt til rette for, og vi har mye spennende i emning som jeg er sikker på at kundene våre kommer til å sette stor pris på. Vi skal se kunden som én, uavhengig av hvilken kanal han handler i, sier Lømo.
- En modningsprosess
Multikanaldirektøren mener det er helt avgjørende å lykkes på digitale plattformer i tiden som kommer, og mener integrasjon er et nøkkelord.
- Nett, mobil og butikk henger uløselig sammen. Nettbutikken skal være butikkenes beste venn. Frem til nå har det ikke vært slik, men det har vært en modningsprosess, påpeker Lømo.
Han mener et stort nettverk av butikker, evnen til å tenke helhetlig og lansering av spennende nye løsninger, gjør at Gresvig vil være blant aktørene som lykkes.
- Løsningene vi kommer med er både innen e-handel, CRM og kundeservice. Uten at jeg ønsker å røpe for mye, så kan vi slå fast at fremtiden er digital, og at vi skal gi kundene våre en sømløs handleopplevelse. Jeg tror det er slik man må «tørre» å tenke i varehandel i dag. Butikken som format er langt fra død, man må bare sikre at man går den veien kundene ønsker. Og skal du ha penetrasjon inn i merkevaren din, så må du få dette samspillet til å fungere optimalt. De som sitter på gjerdet kan ikke sitte der så veldig mye lengre, for dette går fort.
Intersport med nettbutikk
Blant aktørene som ikke har hatt egen norsk nettbutikk, er Gresvig-eide Intersport. Dette blir det endring på fra mai neste år, og Lømo blir ansvarlig også for denne.
- Med to sterke kjedeprofiler og sømløs handel som strategi, så ser jeg positivt på dette. G-Sport/G-MAX for den aktive familien, og Intersport posisjonert mer mot den aktive utøveren. Totalt 250 butikker rundt omkring i Norge vil bite bra fra seg i sportsbransjen fremover, bare vi styrer opp dette riktig. Bransjen har ropt løp og kjøp i en lang periode, og det er store penger i å bygge lojalitet og tenke stort, men samtidig agere lokalt. Suksess ligger i å tenke strategisk samtidig som man operer taktisk i hverdagen. Retail is detail. Sånn er det bare, konkluderer Kyrre Ufert Lømo.
FAKTA:
Gresvig-konsernet består av de to forretningsområdene Sport og Tekstil.
Med kjedene G-Sport, G-MAX og Intersport innenfor divisjon Sport er selskapet ledende innen det norske markedet for sports- og fritidsutstyr. Tekstil-divisjonen er organisert under Voice Norge AS, herunder går kjedene Boys of Europe, VIC og Match.
Gresvig har som mål å være den ledende aktøren med de mest attraktive kjedekonseptene og den mest effektive vareflyten.
Aksel Gresvig var konkurransesyklist og startet firmaet A.Gresvig i Rosenkrantzgt.1 i Oslo i 1901. Hans visjon var å bringe sporten ut til folket.
(Foto: Fotomontasje)Â
Â