Det finnes mange «nettnisjer» å fylle rent businesssmessig. Matilda og Frida Lundblad vil med nettsiden Urinkollen.se gjøre det enklere for svenske kvinner med urinveisinfeksjon å få hjelp, skriver Breakit.
Kjapt ekspedert
Ved hjelp av et digitalt spørsmålsskjema med 23 spørsmål kan kvinner som sliter med urinveisinfeksjon, få en kjapp utredning og tilbakemelding av en lege, som så kan skrive ut en resept på medisin som skal ta knekken på urinveisinfeksjonen
- Det tar bare 30 minutter fra svarene er levert til man kan få en resept fra en lege, sier Matilda Lundblad, spesialist i allmennmedisin og gründer.
Hun presiserer at spørsmålene som pasienten skal svare på er i tråd med de nasjonale retningslinjene som finnes i Sverige for at legene skal kunne gjøre en riktig vurdering.
Mange som rammes
Ifølge Lundblad rammes halvparten av den kvinnelige befolkningen i broderlandet i øst av urinvesinfeksjon en eller annen gang, og for 30 prosent av dise vil problemet være tilbakekommende. Det blir ifølge Lundblad ganske mange legebesøk for en tilstand som er relativt lett å diagnostisere. Hun synes ikke det er legitimt å oppta tiden til legene med dette når det går å løse enkelt på andre måter. Som for eksempel bruk av nett.
Selv om de spesialiserer seg på en ting, ser de likevel et stort økonomisk potensial i det fjerne.
- 85 prosent av de vi har spurt i forkant før oppstarten ønsker et tilbud som dette. Med en halv million utskrevne resepter i året, så betyr det et mulig marked på 27 millioner kroner bare i Sverige, sier Matilda Lundblad.
Ekspert har tro på «hyper specialisation»
Den svenske professoren, økonomen, forfatteren og foredragsholderen Kjell A. Nordström har klokkertro på ekstrem spesialisering. Netthandel.no møtte mannen tidligere i år i forbindelse med nettkonferansen «The Future Of Business 2016».
Kjell A. Nordström.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Han mener det kan være lurt å bli ekstremt spesialisert på ett spesifikt område. Slik som blant annet ekteparet Lundblad gjør.
- Det er en veldig tydelig tendens i tiden som vi kaller hyper specialisation. Et eksempel på dette er å selge utstyr for venstrehendte tannleger. Blir du verdens mest spesialiserte på dette som en verdensomspennende handelsaktør på nett, så gjør du det bra. Hyper-spesialisering er veldig, veldig tydelig. Og det var ikke mulig å gjøre dette for fem år siden, sier Nordström.
58-åringen, som har skrevet flere bøker som har havnet på topp-listen over verdens viktigste – og er oversatt til mer enn 25 språk – regnes som en av verdens 10 beste «management thinkers».
Fin-tuner spesialområdene sine
Det er mange norske kjeder og nettbutikker som med små marginer på produktene sine er nødt til å tenke nytt. Om du er liten eller stor betyr lite. Skal du overleve er sjansen stor for at du må tenke nytt, innovativt og annerledes.
Og det er mange der ute som tenker bredt rundt sin opprinnelige tanke om salg av varer, som Netthandel. no skrev om tidligere i år.
Apotek-kjeden Boots tilbyr en rekke ulike tester som blant annet klamydiatest of føflekkskanning, HiFi-Klubben tilbyr planlegging og montering av drømmeanlegget ditt, sportskjeden XXL kan ordne jakt- og fisketurer for deg over store deler av verden, Douglas, som selger parfyme og kroppsrelaterte produkter kan i sin butikk i Oslo tilby hudpleie og pedikyr, mens Elkjøp hjelper deg gjerne med oppsett av avansert elektronikk om du ønsker.
Men du må selvsagt betale litt for det. Det koster å få spesialhjelp.
En som vet mye om hva som skjer er innovasjons-professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole i Bergen, som tidligere har uttalt seg om dette temaet til Netthandel.no.
- Det stemmer det at mange ikke tjener nok penger, og er avhengige av å finne på andre pengeinndrivende ting.
- Utgangspunktet er en allerede eksisterende kundebase, så kan du tenke: «Hva kan vi selge i noenlunde samme sjanger?» Et apotek kan ikke selge speiderutstyr uten å miste troverdighet. Boots kan by på føflekktester, men ikke tilby fjelltelt ment brukt for en tur tilSvalbard. Tillit fra kundene er essensielt. Føflekktester kan de selge og mene noe om uten at det går på bekostning av tillit, sier Andreassen.
(Foto: Csaba Deli/Yay Images)