Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Gründer-spirer bekjemper svart arbeid med ny teknologi

Gründer-spirer bekjemper svart arbeid med ny teknologi
Netthandel

To unge bergensere satser på at hvitt husarbeid endelig skal bli stuerent.

ANNONSE

Erik Dalland (23) og Dennis Stokseth (24) lanserte i fjor høst rengjøringsplattformen Wipe.

De unge mennene har utviklet et konsept for å løse problemene for privatpersoner som ser etter en trygg og enkel måte å bestille husvask på, og samtidig få bukt med svart arbeid - noe som har vært et mangeårig problem innen rengjøringsbransjen.

- Fra ideen kom, tok det bare to måneder før vi hadde første levering - eller vask - i Bergen, sier Dalland til Netthandel.no.

Nå har de rundt 30 rengjørere i stallen, alle nøye referansesjekket og klarert etter personlige møter med Wipe.

- Vi ser at behovet for en hjelpende hånd i hverdagen er stort, og at det stadig øker. Det finnes utallige hjem hvor tiden ikke strekker til i en travel hverdag. Vi ønsker å bruke ny teknologi for å få kabalen til å gå opp. Hos Wipe får  kunden renhold til en rimelig pris, tjenesten skattes for og rengjørerne får fokusert på det de kan, nemlig rengjøring, fremfor å bruke tid og ressurser på å skaffe kunder selv, sier Dalland.

Ser til Oslo

Back end-systemet er på plass og ting begynner å gå av seg selv. Der de før måtte gjøre enkelte ting manuelt, er nå alt overlatt til teknologien og kundene som søker assistanse.

Av den grunn er guttene nå klare for å vokse seg litt større og ser lenger enn de syv fjellene som omkranser Vestlandets hovedstad.

- Neste uke er vi klare for å å tilby våre tjenester til alle i Oslo, sier Dalland fornøyd.

- Og hvorfor skal Oslo-folk, eller bergensere for den saks skyld, velge dere?

- Vår løsning er bedre for alle parter. Vi leverer en trygg og fleksibel tjeneste av høy kvalitet, som kan bestilles på bare 60 sekunder. Vi er fleksible for kundene og garanterer at du blir fornøyd. Vi fungerer som et bindeledd hvor vi alltid er kundens henvendelsespunkt og sikkerhet. Hele kundeforholdet  administreres gjennom oss - fra betaling til flytting av tidspunkt. Samtidig hjelper vi profesjonelle rengjørere å fylle opp kalenderen og gir dem jobb i sitt eget område, lover Stokseth.

De jobber nå med å få på plass muligheten for nettbetaling. Ennå må folk betale via tilsendt faktura.

- Men vi jobber med å få dette på plass så kjapt som mulig, sier de til Netthandel.no.

- Hvorfor gikk dere egentlig for denne bransjen?

- Fordi det er en bransje som ikke er tatt av teknologien, humrer Dalland.

- Seriøsitet skaper en positiv spiral

De har brukt mye tid på å få tak i de riktige rengjørerne.

- Hvordan har dere gått frem for å unngå å få useriøse aktører med på laget?



- Vi har sjekket erfaring og tidligere referanser. Vi har vel innkalt rundt 100 personer til et møte med oss. Her har vi fått et inntrykk av hver enkelt person. Har  magefølelsen sagt at dette er en person som vi ikke ville ha sluppet inn i våre egne hjem, så har ikke personen fått plass hos oss, forklarer Dalland.

Han sier de har vært forsiktige med å ikke gi plass til så mange at alle ikke får nok å gjøre. Dalland presiserer at de lar mye være opp til rengjørerne selv når det komemr til å forme arbeidsdagen.

- Rengjørerne kan selv gi beskjed til oss når de har tid til å jobbe, og hvor de kan tenke seg å jobbe. På den måten skapes det en god atnosfære hvor rengjørerne selv har mye å si for hvordan de vil legge opp arbeidsdagen. Seriøsitet skaper en positiv spiral.

Etterhvert vil nettfunksjonen utvides til at oppdragsgiver og rengjørene kan kommunisere seg i mellom - uten å involvere guttene i Wipe.

- Vi skynder oss ganske fort, sier Dalland, som sier at de kan - om de fortsetter i samme fart - nå over 30 millioner kroner i omsetning i 2016.

- Vi ser allerede i Europa at dette markedet er enormt. Helpling og Handy er blant de største aktørene som har modernisert hjemmerengjøring og gjort det enkelt for forbruker.

Investorer i ryggen

For å kunne gjøre det de har gjort er de naturligvis prisgitt en viss porsjon penger.

Og penger har de fått fra to av gründerne bak Adams Matkasse, Momentum Partners og en finsk IT-investor som er i gang med utviklingen av en egen app for kundene.

- Ting vil skje i Finland etterhvert. Mer kan jeg ikke si, sier Dalland litt hemmelighetsfullt.

- Først skal vi etablere oss i Oslo.

(Foto: Dennis Stokseth (t.v.) og Erik Dalland har på kort tid slått seg opp i Bergen som formidlere av vaskehjelp i private hjem. Nå er det Oslo som står for tur.)

Del artikkel: