Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

GrĂ¼nder-spirer bekjemper svart arbeid med ny teknologi

Netthandel

To unge bergensere satser pĂ¥ at hvitt husarbeid endelig skal bli stuerent.

ANNONSE

Erik Dalland (23) og Dennis Stokseth (24) lanserte i fjor høst rengjøringsplattformen Wipe.

De unge mennene har utviklet et konsept for Ă¥ løse problemene for privatpersoner som ser etter en trygg og enkel mĂ¥te Ă¥ bestille husvask pĂ¥, og samtidig fĂ¥ bukt med svart arbeid - noe som har vært et mangeĂ¥rig problem innen rengjøringsbransjen.

- Fra ideen kom, tok det bare to mĂ¥neder før vi hadde første levering - eller vask - i Bergen, sier Dalland til Netthandel.no.

NĂ¥ har de rundt 30 rengjørere i stallen, alle nøye referansesjekket og klarert etter personlige møter med Wipe.

- Vi ser at behovet for en hjelpende hĂ¥nd i hverdagen er stort, og at det stadig øker. Det finnes utallige hjem hvor tiden ikke strekker til i en travel hverdag. Vi ønsker Ă¥ bruke ny teknologi for Ă¥ fĂ¥ kabalen til Ă¥ gĂ¥ opp. Hos Wipe fĂ¥r  kunden renhold til en rimelig pris, tjenesten skattes for og rengjørerne fĂ¥r fokusert pĂ¥ det de kan, nemlig rengjøring, fremfor Ă¥ bruke tid og ressurser pĂ¥ Ă¥ skaffe kunder selv, sier Dalland.

Ser til Oslo

Back end-systemet er pĂ¥ plass og ting begynner Ă¥ gĂ¥ av seg selv. Der de før mĂ¥tte gjøre enkelte ting manuelt, er nĂ¥ alt overlatt til teknologien og kundene som søker assistanse.

Av den grunn er guttene nĂ¥ klare for Ă¥ vokse seg litt større og ser lenger enn de syv fjellene som omkranser Vestlandets hovedstad.

- Neste uke er vi klare for Ă¥ Ă¥ tilby vĂ¥re tjenester til alle i Oslo, sier Dalland fornøyd.

- Og hvorfor skal Oslo-folk, eller bergensere for den saks skyld, velge dere?

- VĂ¥r løsning er bedre for alle parter. Vi leverer en trygg og fleksibel tjeneste av høy kvalitet, som kan bestilles pĂ¥ bare 60 sekunder. Vi er fleksible for kundene og garanterer at du blir fornøyd. Vi fungerer som et bindeledd hvor vi alltid er kundens henvendelsespunkt og sikkerhet. Hele kundeforholdet  administreres gjennom oss - fra betaling til flytting av tidspunkt. Samtidig hjelper vi profesjonelle rengjørere Ă¥ fylle opp kalenderen og gir dem jobb i sitt eget omrĂ¥de, lover Stokseth.

De jobber nĂ¥ med Ă¥ fĂ¥ pĂ¥ plass muligheten for nettbetaling. EnnĂ¥ mĂ¥ folk betale via tilsendt faktura.

- Men vi jobber med Ă¥ fĂ¥ dette pĂ¥ plass sĂ¥ kjapt som mulig, sier de til Netthandel.no.

- Hvorfor gikk dere egentlig for denne bransjen?

- Fordi det er en bransje som ikke er tatt av teknologien, humrer Dalland.

- Seriøsitet skaper en positiv spiral

De har brukt mye tid pĂ¥ Ă¥ fĂ¥ tak i de riktige rengjørerne.

- Hvordan har dere gĂ¥tt frem for Ă¥ unngĂ¥ Ă¥ fĂ¥ useriøse aktører med pĂ¥ laget?



- Vi har sjekket erfaring og tidligere referanser. Vi har vel innkalt rundt 100 personer til et møte med oss. Her har vi fĂ¥tt et inntrykk av hver enkelt person. Har  magefølelsen sagt at dette er en person som vi ikke ville ha sluppet inn i vĂ¥re egne hjem, sĂ¥ har ikke personen fĂ¥tt plass hos oss, forklarer Dalland.

Han sier de har vært forsiktige med Ă¥ ikke gi plass til sĂ¥ mange at alle ikke fĂ¥r nok Ă¥ gjøre. Dalland presiserer at de lar mye være opp til rengjørerne selv nĂ¥r det komemr til Ă¥ forme arbeidsdagen.

- Rengjørerne kan selv gi beskjed til oss nĂ¥r de har tid til Ă¥ jobbe, og hvor de kan tenke seg Ă¥ jobbe. PĂ¥ den mĂ¥ten skapes det en god atnosfære hvor rengjørerne selv har mye Ă¥ si for hvordan de vil legge opp arbeidsdagen. Seriøsitet skaper en positiv spiral.

Etterhvert vil nettfunksjonen utvides til at oppdragsgiver og rengjørene kan kommunisere seg i mellom - uten Ă¥ involvere guttene i Wipe.

- Vi skynder oss ganske fort, sier Dalland, som sier at de kan - om de fortsetter i samme fart - nĂ¥ over 30 millioner kroner i omsetning i 2016.

- Vi ser allerede i Europa at dette markedet er enormt. Helpling og Handy er blant de største aktørene som har modernisert hjemmerengjøring og gjort det enkelt for forbruker.

Investorer i ryggen

For Ă¥ kunne gjøre det de har gjort er de naturligvis prisgitt en viss porsjon penger.

Og penger har de fĂ¥tt fra to av grĂ¼nderne bak Adams Matkasse, Momentum Partners og en finsk IT-investor som er i gang med utviklingen av en egen app for kundene.

- Ting vil skje i Finland etterhvert. Mer kan jeg ikke si, sier Dalland litt hemmelighetsfullt.

- Først skal vi etablere oss i Oslo.

(Foto: Dennis Stokseth (t.v.) og Erik Dalland har pĂ¥ kort tid slĂ¥tt seg opp i Bergen som formidlere av vaskehjelp i private hjem. NĂ¥ er det Oslo som stĂ¥r for tur.)

Del artikkel: