Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Gründerduoen som bygget bro mellom netthandel og SEO

Gründerduoen som bygget bro mellom netthandel og SEO
Nettgründerne Morten Blinksbjerg og Morten Vadskær
Louise Sverdrup

Nettbutikk-systemet deres begeistrer både netthandlere og SEO-eksperter.

ANNONSE

Det er kult å være gründer, ikke minst hvis man er tenåring og har ambisjoner om en internasjonal bedrift i rask vekst. Det vrimler av historier om tenåringsgründere som imponerer alt og alle med deres pågangsmot og talent.

Noen av dem ER virkelig også flinke, men det er dessverre de færreste som ender med å kunne leve av deres bedrift.

For en gründer i 40-årene kreves det mye mer for å gjøre inntrykk. Men hvorfor egentlig? Er det ikke like imponerende å være i stand til å skape en bedrift samtidig med at man jobber heltid, henter barna fra svømming, klipper gresset og drar til legevakten med sitt syke barn kl. 3 om natten? – mens tenåringsgründerne ligger og snorksover på rommet sitt hjemme hos foreldrene, og våkner først noen timer senere til nok en dag med god tid til bedriften sin. Uten bekymringer om hvordan de skal få råd til neste måneds husleie.

Her får du historien om de danske gründerne Morten Vadskær og Morten Blinksbjerg, som for lengst hadde lagt tenårene bak seg den gangen de stiftet sin bedrift, Shoporama.

Begynnelsen

Historien om Shoporama startet for nesten 10 år siden. Allerede den gang var Morten Vadskær en erfaren netthandler og litt av en guru innen SEO og markedsføring på nett. Hans grundige, analytiske tilgang hadde ført til noen av Danmarks høyeste konverteringsrater, både i hans egen nettbutikk og i andre nettbutikker som han var konsulent for.

Med tiden følte Morten Vadskær et økende behov for å kunne jobbe med søkemotoroptimalisering i sitt daværende nettbutikk-system, men det var lettere sagt enn gjort. Etter flere års erfaringsutveksling med andre netthandlere måtte han konstatere at de eksisterende systemene kom til kort. Og hva verre var: Hvis man spurte etter nye, SEO-relaterte funksjoner, var det som å snakke med en vegg.

– Det manglet et nettbutikk-system som primært var SEO-vennlig, men også var designet ut fra netthandlerens synspunkt, forteller Morten Vadskær.

Han innså at ville man ha et SEO-vennlig nettbutikk-system, måtte man bygge det selv.

Programmereren Morten Blinksbjerg hadde fulgt med i netthandlernes snakk om nettbutikk-systemenes mangler og skrev til Morten Vadskær: «Skal vi bygge Danmarks kuleste nettbutikk-system?»

Selvfølgelig skulle de det, men det gikk litt tid før de kom i gang for alvor. En avstand på drøyt 250 kilometer mellom dem gjorde det litt vanskelig.

– Man kan selvfølgelig godt jobbe på nett, men når det er noe man gjør på fritiden og man ikke har aktuelle kunder på plattformen og derfor ingen inntekt, går det litt tregt. Men en dag ble vi enige om at vi ville gjennomføre det, sier Morten Vadskær.

Shoporama blir født

Innen kort tid hadde Vadskær og Blinksbjerg kodet første versjon av Shoporama og fått de første «modige» brukere på plattformen. Morten Vadskær forteller:

– Det er jo litt av en satsing å prøve et helt nytt stykke programvare fra noen som ikke riktig har noen inntjening. Det kan fort gå galt. Men vi fikk 10-15 brukere som synes det var greit å være forsøkskaniner, og fordelen for oss med å ta inn folk er at vi var tvunget til å rette de feil som viser seg.

I løpet av det første året finpusset de systemet og fjernet de verste barnesykdommene, og i 2013 var de så fornøyde med programvaren deres at de kunne begynne å ta betaling fra brukerne.

På det daværende tidspunktet jobbet Morten Vadskær heltid ved siden av, men ønsket om å kunne legge flere av ukens timer i Shoporama ble større og større. Inntekten fra de 10-15 kundene dekket kun de faste kostnadene, så pengene måtte finnes et annet sted.

– Morten solgte leiligheten sin og levde for de pengene, og jeg solgte nettbutikken min og levde for de pengene. Vi gjorde litt konsulentarbeid ved siden av og skjærte utgiftene våre markant ned, sier Morten Vadskær og tilføyer: Det var noen år med en svært lav inntekt.

Nå begynte det å bli bedre tid til både utvikling, drift, salg og support. Det kom flere og flere brukere på plattformen, og bedriften vokste støtt og sikkert. I 2016 hadde de kommet så langt at de var klar for å gå «all in». De tok et lån på 150 000 kr., slik at de kunne utbetale lønn til seg selv og ikke lenger trengte å gjøre konsulentarbeid.

– Det øyeblikket du går full tid, skjer det også noe med bedriften din. Plutselig legger du jo de beste timene – dem fra morgenen av – i bedriften, sier Morten Vadskær.

I dag er det meste av lånet betalt tilbake, og Shoporama har utviklet seg til en solid bedrift som de to eierne kan leve av.

Den største hindringen

Tilbake i 2013 når Vadskær og Blinksbjerg lanserte Shoporama, sa de til seg selv: «Nå har vi et svært godt produkt som blir enkelt å selge». Snart skulle det likevel vise seg at det ikke var på langt nær så enkelt som de hadde trodd.

– En del av de som var interesserte i Shoporama, turte ikke ta sjansen på å legge en så viktig del av bedriften deres hos et nystartet firma med halvdårlig økonomi – og det forstår jeg egentlig godt, sier Morten Vadskær og tilføyer: Vi trodde at det vanskelige ville være å lage programvaren. Det var det slett ikke. Det vanskelige var å få de første 100 kundene.

Men de to gründerne ga ikke opp så lett, og de kundene de allerede hadde på plattformen, var en viktig motivasjonsfaktor for dem.

– Det er noen som har lagt sin nettbutikk i hendene på meg. Jeg vil ikke være grunnen til at de må stenge, sier den samvittighetsfulle dansken.

Med en passende kombinasjon av pågangsmot, slit, målrettethet og tålmodighet fikk de kundedatabasen til å vokse og løftet Shoporama fri fra den skepsisen de hadde kjempet mot i starten.

– Vi har nådd så langt at vi har blitt «too big to fail». Det er overhodet ingen fare for at vi stenger, forteller Morten Vadskær.

Gründing uten hastverk

Investorpenger og rask vekst er et drømmescenario for mange gründere, men ikke for de to Shoporama-gründerne. Tross flere tilbud fra potensielle investorer har de valgt å klare seg selv – en beslutning som Morten Vadskær på ingen måte angrer på:

– Jeg har spurt folk som har fått investorpenger om råd, og alle sa til meg: «Hvis du kan klare deg uten investor, så gjør det. Det er ikke det samme når du får inn en investor, og det ikke lenger er helt din bedrift». De sa også at de skulle ønske at de kunne gjort det uten investor.

Vadskær og Blinksbjerg drømmer ikke om at Shoporama skal kjøre forbi alle konkurrentene og bli verdens førende nettbutikk-system. Noen vil kanskje synes at det høres litt uambisiøst ut, men for de to Shoporama-eierne er det et veloverveid valg.

– Både Morten og jeg har kommet litt opp i årene. Jeg har fått barn og har erkjent at jeg heller bare vil ha min frihet. Jeg setter stor pris på å ha fri i helgen.

Hemmeligheten bak Shoporamas suksess

1. Fundamentet

Selv ikke den flinkeste programmereren kan bygge et bra nettbutikk-system alene. Heller ikke 10 programmerere – eller 100 for den saks skyld – klarer å gjøre det. Uten forståelse for SEO og praktisk netthandel er det så godt som umulig å skape et nettbutikk-system som tilgodeser netthandleres behov.

Ikke desto mindre tyder mye på at SEO-nerden og netthandleren har blitt spart for mange nettbutikk-systemers vedkommende.

Her skiller Shoporama seg ut fra mengden. Systemet er konstruert med utgangspunkt i netthandlerens ønsker og behov der søkemotoroptimalisering spiller en vesentlig rolle.

2. Hastigheten

Ifølge Morten Vadskær er Shoporama det raskeste nettbutikk-systemet på markedet. Men er det sant? Vi har etterprøvd hans påstand ved å teste noen Shoporama-kunders nettbutikker med Googles verktøy Page Speed Insights.

Resultatet er slående. De 20 nettbutikkene vi testet, fikk i gjennomsnitt 92 poeng ut av 100 mulige på desktop-versjonen. Flere av dem var helt oppe på 100 poeng. Vi testet også et bredt utvalg av små og store nettbutikker som er bygget i andre systemer. Her var gjennomsnittet 70 poeng. Sagt på en annen måte er Shoporama-kundenes nettbutikker 8 poeng fra maksimum, mens konkurrentene mangler 30 poeng for å nå til topps.

Page Speed Insights er som regel knapt så sjenerøs mot mobil-versjoner. Her får Shoporama-kundenes nettbutikker også bare 70 poeng i snitt, noe som likevel er over det dobbelte av konkurrentenes score på bare 32 poeng.

Man kan selvfølgelig ikke trekke konklusjoner uten videre ut fra en mer eller mindre tilfeldig stikkprøve på 60 nettbutikker, men med så markante resultater får vi allikevel en fornemmelse av at Morten Vadskærs påstand holder vann.

3. Keep it simple

Én ting er å lage et raskt nettbutikk-system. Det er en helt annen sak å holde oppe hastigheten, og utfordringen vokser etter hvert som tiden går.

Det kan være fristende å fylle sitt nettbutikk-system med kule funksjoner, smarte programtillegg og integrasjoner til alt det kundene kan ønske seg, men på lengre sikt er det ikke nødvendigvis en god ide.

Noen nettbutikk-systemer holder nesten på å drukne i funksjoner, programtillegg og integrasjoner som sikkert var gode å ha en gang, men som nesten ikke blir brukt lenger. Alle disse «oldsakene» tynger et slikt system og får hastigheten til å dale betraktelig samtidig med at det blir mer og mer å vedlikeholde.

Vadskær og Blinksbjerg har helt fra starten vært oppmerksomme på denne utfordringen. Derfor har de omhyggelig snudd og vendt hver eneste funksjon i Shoporama før den blev implementert i systemet. Og det er langt fra alt som kommer gjennom nåløyet.

– Før vi lager en ny funksjon, ser vi på den med et kritisk blikk og overveier om den vil gagne størstedelen av kundene våre, slik at vi ikke bare får en kjempestor haug integrasjoner og funksjoner. I stedet har vi laget et REST-interface, slik at folk selv kan bygge de integrasjonene de trenger, forteller Morten Vadskær.

4. SEO-delen

Shoporama har et vell av halv- og helautomatiske funksjoner som letter SEO-arbeidet og gir brukeren mulighet til selv å finpusse nettbutikken sin og utnytte SEO-kompetansene sine.

Blant de mange funksjonene kan vi nevne:

  • Pene URL-er
  • Automatiske canonical-tags pÃ¥ produktvarianter for Ã¥ unngÃ¥ duplicate content
  • Beskjed i backend om innkommende linker som gÃ¥r til 404-siden
  • Redirect pÃ¥ slettede kategorier og mulighet til redirect pÃ¥ tomme kategorier
  • Mulighet til Ã¥ sette noindex pÃ¥ individuelle produkter og kategorier
  • Mulighet til dynamiske metabeskrivelser og titler med f.eks. pris og lagerstatus
  • Mulighet til dynamiske kategorier

5. Relasjonen til kundene

Når Shoporamas kunder ringer supporten, er det som regel Morten Vadskær som tar telefonen. Han kjenner Shoporama som sin egen bukselomme og setter sin ære i å hjelpe sine kunder best mulig med nettbutikken deres. De mange 5-stjerners anmeldelser på Trustpilot vitner også om kundeservice utenom det vanlige.

Vadskær og Blinksbjerg møtes også jevnlig med kundene deres, bl.a. til coworking-sessions rundt om i Danmark og til det årlige «Shoporama Symposium» som er et 2-dagers arrangement med opplegg, inspirasjon og kunnskapsdeling. Dessuten tar de hver sommer drøyt tjue kunder med på "work away" på en gammel vingård i Spania.

– Det er plass til 24 deltakere. Det må heller ikke bli for stort for da blir det ikke intimt nok. Det skal også være slik at folk stoler på hverandre og har en sjanse til å snakke med alle, sier Morten Vadskær.

Det er svært god tilslutning til arrangementene, og deltakerne nettverker og deler viten og erfaringer med hverandre – også etterpå.

– De som møtes og nettverker med hverandre, tar også ofte store steg. Det vil vi svært gjerne fasilitere, sier Morten Vadskær.

I tillegg har Shoporama en svært aktiv Facebook-gruppe der brukerne kan få hjelp til alt fra betalingsløsninger, fraktetiketter og Google Ads til de mange funksjonene i Shoporama.

Morten Vadskær er ikke i tvil om at de mange timene han og Morten Blinksbjerg bruker på kundene, er en god investering. Ved å hjelpe kundene med nettbutikken sine styrker de jo også deres egen bedrift.

Del artikkel: