Norge har i dag en av de høyeste butikktetthetene i Europa per innbygger. Blant dyrebutikkene er det mange små butikker, med store aktører som finske Müsti, som ønsker å erobre det norske markedet.
Vi tok en prat med eierne av nettdyrebutikken Petworld, som nylig åpnet deres første fysiske dyrebutikk på Bjerke i Oslo om hva de tenker om konkurransesituasjonen i deres marked. Lenger ned i artikkelen kan du også lese nye detaljer om oppkjøpet, som ble gjort i august i fjor.
Ser positivt på økt konkurranse
- Det blir økt konkurransen over alt. Müsti er en kjempeaktør i andre land, og de gjør sitt beste for å erobre Norge også, så vi er veldig obs på dem. Men, vi er ikke redde for konkurranse. Konkurranse er bra for oss. Vi er i en litt annen posisjon enn mange andre aktører i Norge, så vi tar det i mot, sier innkjøpssjef og eier Gorm Haaland.
Kaia Rugseth, en av de andre eierne, som også er kommunikasjonsansvarlig, peker på at de aller fleste har kjæledyr. Dermed er det et stort potensiale for å skaffe nye kunder til konseptet.
- Vi ser at det er et marked med stort potensiale, alle har jo kjæledyr, så vi tror det er plass til en rekke aktører. Vi er i en annen posisjon enn det andre er i ,og vi har andre planer.
- Konseptet vårt på fysisk butikk er veldig ulikt Müstis butikker. Vi satser på store og åpne butikker, der de satser mer på den tradisjonelle dyrebutikken med litt mindre butikker, sier Haaland.
Ser dere for dere å gå til oppkjøp av noen mindre aktører?
- Vi har jo planer om å utvide Petworld, akkurat nå er vi i vurderingen om vi skal satse på store butikker eller om vi også skal ha mindre butikker. Foreløpig er det ingenting konkret, ifølge Rugseth.
Petworld-eierne fikk nytt bud, men det kom for sent
Petworld ble i august i fjor overdratt til de nye eierne Gorm Haaland, Kaia Rugseth og Bendic Klevstadberget. De mener at de fikk en bra avtale. Spekulasjonene om et salg av Petworld ble til alvor da tenåringsgründeren Denice Hagen og far Jan Erik Hagen la ut selskapet på Finn.no med en prislapp på fem millioner kroner.
Verken de nye eller gamle eierne vil si eksakt hvor mye Petworld ble solgt for.
- Føler dere at dere fikk Petworld billig?
- Vi føler at vi fikk det til en rettferdig pris. Det var ikke noe røverkjøp for noen av partene, sier Haaland.
- Var det flere interessenter?
- Ja det var det.
- Det var noen som skulle kjøpe Petworld før oss, men så fikk vi kjøpe den. Det var et bud som kom inn rett etter vi hadde skrevet under kontrakten som var høyere. Sånn sett følte vi oss heldige, bedyrer Rugseth.
- Så dere har gjort en bra avtale?
- Ja det føler vi. Den gamle eieren kom på åpningen, og vi gledet oss å vise han hva Petworld har blitt til.
Ifølge eierne skal den nye butikken gi følelsen av å være like enkel å handle i som på nett. Snart kommer Petworld også med nye tekniske løsninger i butikk, eHandel.com følger utviklingen videre.
OPPDATERT: Mandag 28. mai tilfører Petworld en ekstra merverdi for kundene som oppsøker den fysiske butikken på Bjerke. Fra denne dagen skal de tilby valpekurs, grunnkurs og hverdagslydighetskurs i samarbeid med hundeinstruktør Anna Oscar Andersen.
Kursingen foregår i et dedikert rom inne i butikklokalene.