Organisasjonen GS1 Norway sin oppgave er å standardisere produktinformasjon og effektivisere arbeidsprosesser. I forbindelse med en netthandel i sterk vekst, blir også standarder for unik identifikasjon av handelsvarer stadig viktigere.
Rina Moen skal lede organisasjonens nye satsning når det gjelder å synliggjøre GS1 standarder for offentlig sektor og netthandel.
Ny utviklingsleder
Moen, som har erfaring fra selskaper som Posten og Bring samt Felleskjøpet, Brilleland og Egmont Publishing, blir Industry Development Manager i GS1. Her får hun ansvar for å synliggjøre og tilrettelegge standarder innen offentlig og nettbasert varehandel.
- Det er fortatt mange som ikke er godt kjent med GS1 sine internasjonale standarder som GTIN og GLN, og som kan få stor nytte av disse i en verden med stadig mer digitalisert handel og logistikk. Datakvalitet blir bare mer og mer viktig, og er nøkkelen til trygghet, effektivitet og kontroll for alle selskapene i digitale markedsplasser, sier Moen i en pressemelding.
500 milliarder i årlig innkjøp
GS1 mener deres standarder kan tilby mange fordeler til offentlig og digital handel. Dette skal de nå synliggjøre.
- Rina sin lange erfaring, ikke minst som bedriftskonsulent i flere bransjer, tilfører GS1 Norway svært viktig kompetanse i vår videre satsing på netthandel og markedsplasser. Hennes erfaring fra offentlige anskaffelser blir også viktig når GS1 Norway nå skal øke innsatsen for å bistå offentlige sektor. Det offentlige bruker rundt 500 milliarder kroner i årlige innkjøp, og det er svært mye å spare på gode standarder for handel og logistikk, sier administrerende direktør i GS1 Norway, Geir Paulsen.