Spanske Zara, svenske H&M og japanske Uniqlo kjemper om å vinne de samme globale motekundenes gunst.
Fysiske butikker i hopetall har lenge vært vinneroppskriften, men nå begynner alle de tre aktørene for alvor å tenke mindre på fysisk tilstedeværelse og skru hardere på den digitale ekspansjonsknappen og utnytte det de har av gode butikketableringer.
Det beste fra to handelsverdener
Zara lar nå det beste fra to handelsverdener smelte sammen i en 200 kvadratmeter stor butikk i London. Her kan man komme innom og se, føle, prøve og ta på klærne før de bestilles på nett i butikken og klargjøres for hjemlevering.
De butikkansatte vil ha tre hovedarbeidsoppgaver: Service, service og enda litt service - enten det er snakk om det første møtet med kunden, være behjelpelig med tips og prøving av plagg - samt hjelpe til med å legge inn bestillingen og se til at kjøpet fullføres.
En annen fordel er at butikken ikke trenger å ha veldig mange plagg inne i butikken. På den måten sparer de mye penger på leie i rådyre London. Ett plagg i hver farge og størrelse rekker langt.
Fysisk digitalisering
I følge en pressemelding fra den spanske kleskjeden skal denne butikken være det første i sitt slag.
Dette medfører ikke riktighet, da Nike allerede har et tilsvarende konsept gående.
Butikker med et utpreget netthandelsfokus sparer sjelden eller aldri på kruttet når det kommer til nyttiggjørelse av digitale «duppedingser».
Utstarkt bruk av RFID-teknologi og touch-skjermer skal forhåpentligvis være med på å sikre mersalg og bistå kundene med å finne kompletterende ting til det de allerede har valgt seg ut.
Kjapp hjemlevering
London er en av flere storbyer hvor Zara legger mye i rask hjemlevering. Bestillinger som er gjørt før klokken 14.00 levers hjem til kunden samme dag. Bestillinger etter klokken 14.00 er kunden i hende påfølgende dag.
Butikken vil også selvsagt være tilgjengelig for returer og bytte av klær.