I dag annonserer H&M og Klarna at de har inngått et globalt partnerskap for å bedre shoppingsopplevelsen blant motegigantens kunder.
H&M ønsker en mer friksjonsfri betalingsløsning i sine fysiske og digitale butikker ved hjelp av betalingsløsning levert fra Klarna.
Samarbeidet skal foregå på tvers av de 14 landene i Europa der H&M har markedsandeler. Oppstart forventes å skje i Sverige og Storbritannia i 2019.
Investerer 185 millioner
H&M investerer 185 millioner i betalingsløsning fra Klarna, som både skal kunne brukes i fysisk butikk, på mobil og online. Den skal være med på å forenkle leveranser og returer samt legge til rette for fleksibilitet der kunden kan bestemme selv hvor og når han eller hun skal betale.
- Vi hos H&M er veldig glade for dette partnerskapet. Vi vil gjøre det mulig for kundene å bevege seg fritt mellom de ulike kanalene og velge selv hvordan de vil handle og oppleve tilbudet vårt både online og i butikk, sier H&Ms konsernsjef Daniel Claesson i en pressemelding.
Prøv før du kjøper
Betalingsløsningen tilbyr den nye "try before you buy" trenden som flere aktører i motebransjen har tatt i bruk. Dette innebærer at kunden kan prøve klærne hjemme, og betale senere for varene de ønsker å beholde.
De nye løsningene skal være integrert i neste utgave av H&M appen og i kundeklubben deres H&M Club.
- Dette partnerskapet vil gi skreddersydde betalingsløsninger til våre kunder og imøtekomme nye shoppingsmønstre og behov. Dette inkluderer muligheten til å "prøve før du kjøper", som er svært relevant for nettbutikken og for de kundene som betaler med mobil i H&M appen, sier Claesson.