Den svenske klesgiganten H&M rapporterer sine tall for første kvartal, hvor salget skal ha økt med 10 prosent til 51 milliarder svenske kroner. Driftsresultatet landet på over én milliard.
Som følger av at H&Ms tyske nettbutikk har vært under en omstillingsprosess dette kvartalet, skal kostnader knyttet til dette ha hatt noe negativ effekt. Selskapet tror imidlertid dette vil snu seg i positiv retning på sikt. Alle markedene er nå på den nye plattformen.
- For våre kunder i det tyske markedet betyr dette forbedringer, som raskere og mer fleksible leveringer og bedre integrasjon mellom fysiske butikker og nettbutikker, sier Karl-Johan Persson, CEO i H&M, i en kommentar til rapporten.
Netthandelssatsning i India
I dag er H&Ms netthandel tilgjengelig på 47 markeder, og det er ingen tvil om at selskapet fortsetter å satse på dette området. I løpet av 2019 vil også Mexico og Egypt få tilgang på nettbutikken, samtidig som H&M-merket skal lanseres på Myntra og Jabong, som er Indias største markedsplasser.
- Den raske transformasjonen innen mote og detaljhandel fortsetter, og vi ser at vår egen transformasjon tar oss i riktig retning, selv om mange utfordringer og mye arbeid gjenstår. Fremdriften, som vi har oppnådd på våre fokusområder, bekrefter at vi er på rett spor. Derfor fortsetter vi fremover i full fart og er optimistiske for H&M konsernets fremtid, sier Persson.