Inditex påpekte samtidig at beslutningen innebærer at selskapet - som har bygget sin virksomhet rundt fysiske butikker - kun vil eksistere som netthandel i en del land.
Ifølge Reuters skal det strategiske grepet bidra til å ta opp kampen med moteselskaper som har vært dygtige på å tiltrekke seg et ungt publikum som liker å handle på nett. I løpet av de senere årene har Zara vært svært flink etil å teste nye netthandelsløsninger, for eksempel raske leveranser og personalløse butikker.
- Vi ønsker å gjøre våre motekolleksjoner tilgjengelig for alle våre kunder, uansett hvor i verden de er. Dette gjelder også for de markedene hvor vi for tiden ikke har noen fysiske butikker, sier Inditex-sjef Pablo Isla i en pressemelding.
Inditex eier, i tillegg til Zara, varemerker som Massimo Dutti, Pull&Bear og Bershka. Ifølge Reuters er Inditex netthandelsandel 10 prosent av den totale omsetningen, noe som kan sammenlignes med H&M som nå har en online-andel på 12 prosent.