H&M fortsatte å vokse under årets andre kvartal med hele 11 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Dette gjorde at de landet på en omsetning på 57 milliarder kroner. Motegiganten er fornøyde, men kjenner fortsatt på presset fra bransjen og slutter ikke å møte kunden i deres stadig endrede kjøpsatferd.
Vår søsternettside Ehandel.se har tatt en prat med Nils Vinge, Head of Investor Relations i H&M, om selskapets fremtid i det digitaliserte samfunnet.
- Hele bransjen er under en kjempestor forandring akkurat nå. De fleste forhandlere har veldig store utfordringer, og må endre seg. Mange går i tap, og om de i det hele tatt tjener penger er lønnsomheten veldig lav, sier Nils Vinge til Ehandel.se.
Videre forteller han at de selv investerer stort i digitalisering og at det viktigste er at kundene setter pris på det de gjør - noe de kan se på salgsøkningen i juni som var på 12 prosent.
Fysiske butikker og nettbutikk må være i samspill
Selskapets app skal være det magiske bindeleddet mellom butikk- og netthandelen. Appen har i løpet av den siste tiden fått flere nye oppdateringer og funksjoner, som skal gjøre det enklere for kunden å finne det den vil ha.
En av de nyeste funksjonene i appen tillater kunden å gjøre et bildesøk etter plagg, hvor appen da finner plagget i H&M's sortiment samt informerer kunden om lagerstatus i nærmeste butikk. Dersom det er tomt for varen, eller om plagget er fra et annet varemerke, skal appen kunne finne frem en vare i H&M's sortiment som ligner på det plagget kunden søkte etter.
- Formen av den fysiske butikken har allerede blitt forandret, og kommer til å fortsette å forandres. Butikkene handler mye mer om inspirasjon og opplevelse i fremtiden, men også kjennskap til varemerke og å koble sammen butikk med nettbutikk, forteller Vinge til Ehandel.se.