I takt med økt emballasjeavfall knyttet til mer netthandel innfører H&M Gorup nå resirkulerbar emballasje på pakker fra klesbutikken Weekday. Dette i form av et samarbeid med det finske startup-selskapet RePack, som utvikler resirkulerbar pakninger for tekstilindustrien.
Weekday-kunder vil fra nå av få sine varer levert i RePacks resirkulerbare pose, som skal kunne gjenbrukes gang på gang dersom kunden returnerer den tilbake. Posen skal kunne sendes via postkasse eller leveres i butikk, hvor kunden får en rabatt hos Weekday som takk.
Weekday ble en del av H&M-konsernet i 2008 og finnes fysisk og digitalt i flere europeiske land. Tidligere i år lanserte de også norsk nettbutikk.
Les også: Weekday vokser internasjonalt både fysisk og digitalt
Produksjon på etterspørsel
En annen del av prosjektet med en mer bærekraftig handleopplevelse innebærer at Weekdays kunder skal kunne bestille t-skjorter og trøyer av økologisk bomull, og tilpasse disse med selvvalgt print, tekst og motiv, som produseres på etterspørsel.
- På etterspørsel gjør det mulig for oss å produsere akkurat riktig menge basert på kundens etterspørsel og dermed redusere unødvendig produksjon og usolgte produkter, sier Laura Coppen, som jobber med forretningsutvikling i H&M Group, i en pressemelding.
Les også: Slik driver Be:Eco miljøvennlig nettbutikk fra A til Å