Motegiganten H&M har lansert en betaversjon av et helt nytt shoppingkonsept på plattformen, Itsapark.com. Siden skal fungere som en digital moteguide, som drives av et "community".
- Itsapark.com vil gjøre mote enklere, ved å skape en plass der mennesker kan få ærlige og personlige svar på alle sine spørsmål om mote. Medlemmer i felleskapet kan stille sine spørsmål direkte på plattformen og Itsapark sammenkobler dem med rett person, som kan svare på deres spørsmål, skriver H&M, på sin hjemmeside.
Tanken er å skape en møteplass for moteinteresserte, de som søker noe spesielt, og for de som vil holde seg oppdatert på trender.
Utforsk, finn og diskuter
Når man blir en del av fellesskapet kan man benytte tre hovedkategorier på siden; utforsk, finn, og diskuter. Innholdet på plattformen hentes fra medlemmenes Instagram-profiler, der det eneste som må gjøres er å tagge @Itsapark under sitt bilde.
Under "utforsk" finner man bilder og videoer fra Instagram, som er oppdelt i ulike kategorier, som for eksempel "sommer".
Klikker man seg videre til "finn", er det mer spesifikt, som for eksempel en egen kategori for "Ecru Denim".
Under "diskuter" er det ingen bilder, men heller en lang liste med spørsmål. Fellesskapet kan både stille spørsmål og besvare dem.
Informerer om nettbutikk og pris
Instagrambildene i kategoriene kan således klikkes på for å se hvor personene har kjøpt plaggene på bildet, samt hvor mye de koster. Trykker man seg videre, blir man sendt direkte til det foretrukne produktet i nettbutikken, som selger det.
- Vi har alle noen spørsmål om mote. For eksempel: Hva skal jeg ha på meg på første date? Hvordan kler jeg meg på et viktig intervju samtidig som jeg ser unik ut? Og hva med noe nytt tilbehør til favorittantrekket mitt?, skriver Itsapark på sin nettside.
Linker ikke bare til H&M-produkter
Hele Itsapark er bygd opp på et vis hvor kunden blir invitert til å finne produkter og kjøpe dem direkte gjennom nettsiden.
Til tross for at det er H&M konsernet som står bak hele prosjektet, linker Itsapark til alle mulige motesider, og ikke bare konsernets merke.
- Mote kan være ganske forvirrende og tidkrevende, men slik trenger det ikke være. Vi vil skape en møteplass, der mennesker kan utbytte idéer og råd, skriver Itsapark.
Nettsiden, som har vært oppe i knapt seks dager, er allerede fylt opp av masse spørsmål. I følge konsernet skal Itsapark bytte til sin endelige versjon, så fort som mulig.