Hennes & Mauritz-sjefen har sammen med en investorgruppe sikret seg prissammenlignings-nettstedet Pricerunner, skriver svenske Breakit.
Den største konkurrenten til Pricerunner i Sverige er det Schibsted-eide nettstedet Prisjakt.
- Det er et kjempespennende selskap. Det ligger midt i netthandelens epi-senter, sier H&M-toppens medinvestor, Nicklas Storåker, til det svenske nettstedet.
Han legger til at det i Sverige finnes omtrent 10 000 nettbutikker, og at det dermed også finnes enorme mengder informasjon som brukerne kan søke blant.
- Å hjelpe forbrukerne med å finne de beste produktene til den beste prisen er en enormt interessant posisjon å være i, avslutter Storåker.
Pene tall for Pricerunner
Ifjor omsatte selskapet for rundt 250 millioner kroner, og satt igjen med et overskudd på rundt 100 millioner kroner. Selskapet er i tillegg til Sverige, også aktive i Danmark, Storbritania, Østerrike, Tyskland og Frankrike. Prissammenligningstjensten er per i dag ikke i Norge, til glede for aktører som Prisjakt, Prisguide og Kelkoo.
For to år siden ble Pricerunner kjøpt av det amerikanske internett-konglomeratet IAC, som blant annet eier datingtjenestene Match og Tinder.
Ny investering fra Persson
Karl-Johan Persson er ikke ukjent med å putte penger inn i nettbaserte selskaper.
Han har tidligere investert 26 millioner i Fyndiq.se - nettets svar på «Ullared» - stedet hvor du får tak i alt mulig rart til en billig penge. I fjor omsatte nettstedet for rundt 300 millioner svenske kroner.
Han har også skutt inn penger i start-up-selskapet Fidesmo. Med sin egen software-oppskrift har selskapet store vyer og visjoner. Selskapet har som mål å kunne bruke et eneste plastkort til flere typer av aktivitet. Deres visjon er at man skal kunne betale med kortet på bussen, for senere på kvelden bruke det når restaurant-regningen kommer på bordet - eller sjekke inn på et hotell - med det samme plastkortet.
(Foto: Hennes & Mauritz)