Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

H&M-topp kjøper nettsted for én milliard svenske kroner

Netthandel

Karl-Johan Persson har sammen med en svensk investorgruppe kjøpt Pricerunner for én milliard svenske kroner.

ANNONSE

Hennes & Mauritz-sjefen har sammen med en investorgruppe sikret seg prissammenlignings-nettstedet Pricerunner, skriver svenske Breakit.

Den største konkurrenten til Pricerunner i Sverige er det Schibsted-eide nettstedet Prisjakt.

- Det er et kjempespennende selskap. Det ligger midt i netthandelens epi-senter, sier H&M-toppens medinvestor, Nicklas Storåker, til det svenske nettstedet.

Han legger til at det i Sverige finnes omtrent 10 000 nettbutikker, og at det dermed også finnes enorme mengder informasjon som brukerne kan søke blant.

- Å hjelpe forbrukerne med å finne de beste produktene til den beste prisen er en enormt interessant posisjon å være i, avslutter Storåker.

Pene tall for Pricerunner

Ifjor omsatte selskapet for rundt 250 millioner kroner, og satt igjen med et overskudd på rundt 100 millioner kroner. Selskapet er i tillegg til Sverige, også aktive i Danmark, Storbritania, Østerrike, Tyskland og Frankrike. Prissammenligningstjensten er per i dag ikke i Norge, til glede for aktører som Prisjakt, Prisguide og Kelkoo.

For to år siden ble Pricerunner kjøpt av det amerikanske internett-konglomeratet IAC, som blant annet eier datingtjenestene Match og Tinder.

Ny investering fra Persson

Karl-Johan Persson er ikke ukjent med å putte penger inn i nettbaserte selskaper.

Han har tidligere investert 26 millioner i Fyndiq.se - nettets svar på «Ullared» - stedet hvor du får tak i alt mulig rart til en billig penge. I fjor omsatte nettstedet for rundt 300 millioner svenske kroner.

Han har også skutt inn penger i start-up-selskapet Fidesmo. Med sin egen software-oppskrift har selskapet store vyer og visjoner. Selskapet har som mål å kunne bruke et eneste plastkort til flere typer av aktivitet. Deres visjon er at man skal kunne betale med kortet på bussen, for senere på kvelden bruke det når restaurant-regningen kommer på bordet - eller sjekke inn på et hotell - med det samme plastkortet.

(Foto: Hennes & Mauritz)

Del artikkel: