Den svenske klesgiganten har per i dag nettbutikk i 13 land, inkludert USA, Tyskland, England og Nederland, samt de nordiske landene. E-handelen av klær øker stadig, også hos H&M.
Kraftig tilvekst på nett
Regnskapstallene til H&M kommuniseres samlet, og legges frem i slutten av januar. Country manager i Norge, Lucas Seifert, ønsker derfor ikke å kommentere netthandelstall spesifikt, men bekrefter stor tilvekst på nett for H&M.
- Online-virksomheten rulles ut i stor fart, og i fjor gikk vi inn i tunge online-marked som Frankrike, Italia, Spania og Kina. Med tanke på denne ekspansjonen er det klart at netthandelen har vært en kraftig tilvekst, påpeker han.
Nå handler det om å rulle videre, og i løpet av året skal man inn på 8-10 nye marked. Hvilke det er snakk om vil H&M foreløpig ikke si noe om.
Større kanalintegrering
Samtidig som satsingen på netthandel øker, jobber H&M med å utvikle alle kanaler parallelt. Det handler blant annet om å gjøre det enklere for kundene å kombinere bruken av kanalene. I løpet av 2015 lanserer man muligheten for å returnere online-varer i fysisk butikk, og med løsningen Scan & Buy kan kundene enkelt benytte mobiltelefonen for å scanne en vare og sjekke om størrelsen finnes tilgjengelig online, hvis den ikke er i butikk. Deretter kan man foreta kjøpet via hjemmesiden.
- Vi ønsker at alle våre kanaler skal utfylle hverandre, og at kundene skal kunne bevege seg og velge mellom de ulike kanalene. Det er en utvikling vi kommer til å se fremover. For oss blir det derfor viktig å videreutvikle både butikk- og online-opplevelsen samtidig, sier Seifert, som heller ikke har glemt den tradisjonsrike H&M-katalogen.
- Vi var i gang med kataloghandel lenge før vi jobbet med netthandel. I Norge bygget man online-virksomheten på toppen av katalogvirksomheten, så vi hadde infrastrukturen for å lansere HM.com her. Vi ser at katalogen fremdeles er populær blant kundene, ikke minst den yngre generasjonen, og vi skal derfor fortsette å utvikle kataloguttykket vårt, forteller Seifert.
Søker inspirasjon på nettsidene
Han mener mye av H&M sin styrke i det nye omnichannel-landskapet ligger i at man har et solid varemerke som tilbyr et bra produkt.
- Vi har lært mye i omstillingen fra katalog og butikk, til å være i mange kanaler. Det har selvsagt vært utfordringer, men jeg synes vi har funnet en vei der vi kan vokse både online, med katalog og med våre butikker. For oss har det hele tiden handlet om å lytte til det kundene etterspør, og de etterspør å kunne handle enkelt der det passer dem. Samtidig ønsker de inspirasjon, og vi har utviklet HM.com til en nettside som ikke bare viser klærne og produktene, men også livsstilsinspirasjon og mye annet. Dermed blir det et lite moteunivers man klikker seg inn på, ikke bare en nettbutikk.
Vil vokse på nett
Kommunikasjonen og kontakten med kunden foregår på ulike måter. H&M har 22 millioner fans på Facebook, og bruker ulike sosiale medier som Instagram, Twitter, Pinterest og Google+. Selvsagt har man også en egen YouTube-kanal.
- Det gjelder å være synlig der kundene befinner seg. Og det er jo i disse kanalene mange av dem rører seg, særlig hvis man ser på online-kundene, sier Seifert, som mener at online-virksomheten i H&M vil fortsette å vokse i uoverskuelig fremtid.
- I vårt tilfelle er vi jo foreløpig på mange flere markeder med våre fysiske butikker (56, red.anm) enn våre nettbutikker, så vi kommer fortsatt til å se en kraftig ekspansjon online, og vi kommer til å se en enda større kanalintegrering.
H&M-sjefen påpeker imidlertid at det også innenfor netthandel i all hovedsak handler om å kunne tilby bra produkter til en bra pris.
- Det er der vi i H&M må fortsette å legge vår energi. Gjør vi det kan vi også videreutvikle kanalene og måten vi selger produktene på, understreker Seifert.
Foto: H&M