Data fra 500 millioner mennesker viser at verden bruker 10 prosent mer penger på netthandel i år enn i fjor. Norden opplever også en eksplosiv vekst i netthandel fra mobil, samtidig som vi bruker stadig kortere tid hver gang vi besøker en nettbutikk.
Det fremkommer i Salesforce sin nye globale undersøkelse, basert på statistikk fra netthandel i årets første kvartal.
I løpet av to år har nordmennenes netthandel fra datamaskin falt med 12 prosent, mens det fra mobiltelefonen har økt med 14 prosent. Samtidig har vi redusert gjennomsnittstiden i nettbutikken med fire minutter.
Handler mest sko fra mobilen
Andelen netthandel fra mobil er godt over gjennomsnittet i Norden, hvor den nå står for 50 prosent av all netthandel.
Av all nordisk netthandel fra mobil står Apples telefoner for totalt 77 prosent. Tydeligvis skal Frankrike være det eneste landet i verden, som skiller seg ut med tilnærmet jevn fordeling mellom Iphone og Android.
Noe av det vi handler mest av med mobilen skal i følge rapporten være sko, hvor godt over halvparten av alle sko solgt på nett i Norden er kjøpt via mobiltelefonen. Dette er en økning på 17 prosent siden 2017.