Norsk netthandel vokser rekordraskt og ferske tall fra Virke viser at i løpet av 4. kvartal i fjor ble det solgt varer på nett for 7,7 milliarder kroner. Likevel viser en fersk opptelling gjort av Netthandel.no at kun halvparten av de norske butikkjedene har nettbutikk.
- 8 av 10 nordmenn nå handler på nett. Det er derfor overraskende å se at halvparten av butikkjedene fortsatt ikke tilbyr sine kunder å handle på nett, sier Ole Martin N. Evensmo som er redaktør for Netthandel.no.
Han trekker frem Stormberg (se bildet over), Ikea, H&M, Cubus, Vinmonopolet og Elkjøp som eksempler på kjeder som har lykkes på nett.
Noen er knapt synlige på nett
De som har kommet lengst er elektronikkbransjen, mens matvarebransjen som kjent er de som henger mest etter. I øvrige bransjer er det mer variert, forteller Evensmo.
- Enkelte butikkjeder har veldig informative og inspirerende nettsider med velfungerende nettbutikk, mens andre kjeder knapt er synlige på nett. I 2014 forventer kundene at de kan kjøpe kjøkkenutstyr, klær, verktøy, møbler og sportsutstyr på nett. Det virker ikke som alle norske butikkjeder har fått med seg dette.
Mange årsaker til manglende nettsatsing
Årsaken til at enkelte fortsatt ikke selger på nett, kan ha mange ulike forklaringer.
- For det første kreves det en helt annen kompetanse for å selge på nett enn via fysiske butikker. Mange kjeder sliter med manglende kunnskap om digitale kanaler og hvilke muligheter som finnes på nett. Manglende innovasjonskultur, interne interessekonflikter og manglende endringsvilje er nok også mulige forklaringer, avslutter Ole Martin N. Evensmo.
(Foto: Stormberg)