Julas brede utvalg av varer skuffer årlig inn rundt seks milliarder svenske kroner fra sine 96 varehus i Norge, Sverige og Polen.
I fjor satt selskapet igjen med et resultat på nesten 600 millioner svenske kroner.
Gjenoppstod som en Fugl Føniks
Siste skudd på stammen er nettbutikken som reiste seg som en Fulg Føniks i vår etter å ha blitt lagt ned i 2011.
Mange stusset litt over det, men Jula avviklet sin satsing på postordre og netthandel for heller å strategisk satse på fysiske butikker og en egen kundeklubb.
I dag er sjefen for det hele, Joakim Frykberg, administrerende direktør i Jula AB, godt fornøyd med at de er tilbake på nettarenaen igjen.
- Det har gått veldig bra. Vi rullet ut litt forsiktig i slutten av mai til kundeklubbkundene våre, og gjorde ikke aktivt noe fremstøt markedsføringsmessig. Vi slapp opp i juni og lanserte nettbutikken for alle, sier Frykberg til Ehandel.se.
Hent i butikk er den store nettvinneren
Click & Collect, eller bestill varen på nett og hent i butikk, er den store vinneren blant Julas nettkunder. Samtlige varehus har i dag denne tjenesten tilgjengelig.
Og halvparten av kjedens kunder velger å hente det de netthandler i butikk.
- Det som for mange er avgjørende er nok at det koster å få varene hjemsendt, mot at henting i butikk er gratis. Mange av kundene våre vruker nettet for å forsikre seg om at varene finnes i sin butikk. Så svinger de siden innom og henter det de har kjøpt, sier Frykberg, som ikke vil røpe hvor stor del av omsetningen som skjer på nett.