Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Handelsekspert: - Jeg har dessverre ikke tro på at matkasser er en farbar vei

Netthandel

Arne Matre i Ernst & Young hevder det kan bli vanskelig å få matkassene til å være lønnsomme på sikt, tross at stadig flere nordmenn benytter seg av tilbudet.

ANNONSE

Det blir stadig flere og flere leverandører av matkasser levert på døra i takt med den stadig økende etterspørselen.

En av de siste på banen er Arne Hjeltnes og Arne Brimi med Mattidd. no, som satser på lokal matkultur levert hjem til deg.


Arne Matre.

Arne Matre.
Foto: Ernst & Young

En som tror det kan bli tøffere tider for matkasse-aktørene er handelsekspert Arne Matre i Ernst & Young.

- Jeg har dessverre ikke tro på at dette er en farbar vei. Matkasser er tilsynelatende veldig populært, men jeg tror etterspørsel på et eller annet tidspunkt vil gå ned og nærmest forsvinne. På generelt grunnlag vil jeg si at det er svært vanskelig å tjene penger på dette over tid. sier han til E24.

Omsatte for 723 mill. i fjor

De to største aktørene, Godtlevert.no og Adams Matkasse, omsatte i fjor for til sammen 723 millioner kroner.

Totale omsetningstall og resultat før skatt for de to største i 2015 (tall fra 2014 i parentes):

  • Godtlevert.no: Omsetning: 420 millioner kroner (183 millioner kroner). Resultat før skatt: 7,8 millioner kroner (3,5 millioner kroner)
  • Adams Matkasse.no: Omsetning: 303 millioner kroner (129 millioner kroner) Resultat før skatt: 3,4 millioner kroner (- 20 millioner kroner)

Matre mener matkasseleverandørene særlig har to store utfordringer: Høye leveringskostnader og å kunne drive stort nok til å få volumfordeler.

Ser lysere på tilværelsen enn eksperten gjør

Alle er selvsagt ikke helt enige med Matre.

En av dem er Kjetil Graver, administrerende direktør i God Levert.

- 2016 har vært et mellomår for oss, men veksten i høst har vært veldig sterk og jeg er sikker på at dette bare er begynnelsen. Vi mener vi kan doble vår virksomhet flere ganger. Vi føler oss ennå bitte små i forhold til det totale markedet selv om vi er størst, sier han til E24.

Også hos konkurrenten Adams Matkasse ser de betraktelig lysere på tilværelsen enn hva Matre gjør.

Til det Schibsted-eide nyhetnettstedet sier sier Lasse Smedsvig, en av grunderne bak matkassekonseptet, at de forventer ytterligere vekst i årene fremover. Han legger samtidig til at konkurransen tilspisser seg, og at vår største utfordring er å utvikle konseptet videre for å treffe andre kundegrupper.

I sommer annonserte Norgesgruppen at to av kjedene deres, Meny og Spar, er klare for å prøve seg på netthandel.

Omtrent samtidig ble det klart at Rema 1000 kjøpte 10 prosent av matleverandøren Kolonial.no

(Foto: Mattid.no)

Del artikkel: