Handelsekspert Reidar Muller i konsuelentselskapet VardeHartmark mener at fallende marginer er et alvorlig problem for store deler av norsk handelsbransje, skriver Dagens Næringsliv.
En fersk analyse fra ovenfornevnte konsulentselskap viser at det må kraftig lut til for at alle norske kjeder skal overleve på lang sikt.
Et samlet kutt på 25 milliarder kroner må til for at alle fortsatt skal ha hodet over vannet.
Prispress og transperens
Prispress, konkurranse fra globale aktører og pristransperens som en naturlig følge av digitalisering og og netthandel gjør det vanskeligere for de fysiske butikkene å jekke opp prisene.
- Mange av kjedene vi kjenner i dag vil være borte innen 2020 om de ikke tar situasjonen på alvor, sier Muller til avisen.
Faghandelen rammes hardest
Det er spesielt nisjespesialister innen faghandelen som vil merke dette sterkest på kropp og butikk.
- Halvparten av bransjene innen faghandel har har en vekst som er lavere enn den gjennomsnittlige prisstigningen de siste fire årene, sier Muller avslutningsvis.