Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Håper populær betalingsløsning kommer til Norge

Ole Martin N. Evensmo

Innen kort tid vil hundrevis danske nettbutikker kunne ta betalt via populære MobilePay. DIBS håper løsningen snart også kommer til Norge.

ANNONSE

MobilePay har vært en app fra Danske Bank som gjør det enkelt for privatpersoner å overføre penger seg imellom via sine mobiltelefoner og betale i fysiske butikker. Med 1,8 millioner brukere i Danmark har løsning fått et godt fotfeste på det danske markedet, på samme måte som Swish herjer i Sverige.

Sammen med betalingsleverandøren DIBS har Danske Bank nå videreutviklet løsningen. Nå kommer dermed MobilePay Online som gjør det mulig for forbrukerne å betale like enkelt når de handler på nettet.

Optimismen skyldes især MobilePays fordeler sammenlignet med kort:

  • Betalingen går enklere og raskere, fordi kundene slipper å taste inn kortopplysninger
  • Flere kunder gjennomfører kjøpet fordi de alltid har mobiltelefonen tilgjengelig.
  • Det er hverken en daglig eller årlig beløpsgrense når man bruker MobilePay på nett, så lenge det er dekning på kortet.

Innen året er omme forventer samarbeidspartnerne DIBS Payment Services, ePay, QuickPay og Wannafind at minst en fjerdedel av Danmarke opp mot 15 000 nettbutikker tilbyr MobilePay.

- Vi ser en meget sterk etterspørsel etter smidige mobile betalingsløsninger og vi er glade for at vi får være med å drive den mobile utviklingen fremover. Sammen med Danske Bank tilbys nå den etterlengtede løsningen MobilePay til alle nettbutikker som opererer på det danske markedet. Det blir spennende å se når Danske Bank velger å lansere løsningen til de norske konsumentene, sier Henrik Begby Andersen, daglig leder i DIBS Norge (bildet).

MobilePay er for øvrig ikke eneste konseptet som har engasjert betalingsleverandøren DIBS den siste tiden. DIBS samarbeider også med Mastercard om MasterPass som allerede brukes av 40 000 butikker verden over og som kommer til Norge innen kort tid. I tjenesten kan kunden enkelt og sikkert lagre alle typer kort og ved kjøp med MasterPass ligger for eksempel kortopplysninger og leveringsadresse allerede lagret. Kundene verifiserer sitt kjøp med Mobil Bank-ID. Løsningen har fått mye oppmerksomhet, blant annet fordi DNB vil registrere inn sine kunders 4,2 millioner norske bankkort i MasterPass, noe som gir løsningen en svært god start.

I Europa utgjorde alternative betalingsaktører 1,5 prosent av markedet i 2012, skriver Aftenposten. I 2020 vil de utgjøre 15 prosent av markedet, estimerer konsulentbyrået Accenture i en rapport om banksektoren fra 2014. Det betyr at bankene kan tape opptil en tredjedel av sin tradisjonelle omsetning til nye digitale aktører innen år 2020. Listen inkluderer ikke bare Google, Amazon, Snapchat og Facebook, men også mer lokale løsninger som mCash, Klarna, Valyou, Zwipe, iZettle, Swish, Mywallet og MobilePay.

(Foto: DIBS Norge)

Del artikkel: