Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Happybox overrasker kundene

Ole Martin N. Evensmo

Millioner av amerikanere mottar forskjellige typer «overraskelsesbokser» i posten månedlig. Også norske Happybox har kastet seg på den internasjonale shoppingtrenden.

ANNONSE

Millioner av amerikanere mottar forskjellige typer «overraskelsesbokser» i posten månedlig og det finnes hundrevis av slike abonnementskonsepter. Alt fra hundeleker og fiskeutstyr, til klær og kosmetikk sendes i spennende innpakning og innholdet varierer fra levering til levering.

I Norge har matkassene Godtlevert.no og Adams Matkasse fått stor oppmerksomhet de siste par årene for sine abonnement på middagsmat. Innenfor kosmetikk er Happybox.no (eid av Skintechnologies AS) så vidt Netthandel.no kjenner til, det eneste norskeide selskapet med et slikt abonnementskonsept. En gang pr. kvartal mottar deres abonnenter en skjønnhetsboks med 5-8 fullverdige produkter (altså ikke vareprøver). I tillegg til Happybox.no, satser også tyske Glossybox i Norge, et selskap med de tunge investeringsselskapene Kinnevik og Rocket Internet i ryggen. Innen barnesegmentet finnes også en tilsvarende norsk aktør, Mosy.no, som selger pakker beregnet på barn mellom 0 og 5 år.

Happybox omsatte for omtrent en halv million kroner i oppstartsåret 2012. I 2014 endte omsetningen på nærmere 10 millioner kroner, opplyser selskapet i en pressemelding.

- Vi føler at vi knapt er kommet i gang, og er gledelig overrasket over hvor populært dette relativt nye konseptet er blitt.  Netthandel er i sterk vekst, og vi ser her ut til å ha truffet godt med både konsept og produkter. Facebook har vært en uvurderlig salgskanal for oss, sier daglig leder Even Kleppe.

Selskapet har i dag vel 23 000 fans på sin Facebook-side. Samarbeid med bloggere og en TV-kampanje er nå også under planlegging.

Gründerne ønsker videre å lansere Happybox internasjonalt. Først i Sverige, men også land som Danmark og Finland er aktuelle.

- Vi håper å få startet i Sverige allerede i år, men det er mulig vi må vente til tidlig i 2016. Det gjelder å ikke bite over for mye på en gang. For oss er det viktigste at kvaliteten ut til våre kunder opprettholdes, sier Kleppe.

(Foto: Happybox. Bildet viser de to gründerne Even Kleppe og Thomas Evensen)

Del artikkel: