I fjor mistet Byggmaker 15 byggevareutsalg til Montér da Per Strand-gruppen ble solgt til Optimera. Fra da har byggevarekjeden gått fra å eie ett til å idag eie 33 av 65 Byggmakker-varehus til en verdi av 1,5 milliarder kroner, opplyser Finansavisen.
De egeneide varehusene skal stå for 60 prosent av kjedens solgte volum, som i fjor omsatte for 3,89 milliarder kroner. Til sammen med de resterende kjøpmannseide varehusene kom omsetningen totalt sett på 5,99 milliarder.
Tre store oppkjøp
Siden tidlig i sommer har Byggmakker kjøpt opp Skattum handel, 10 tre- og byggevarehandler, byggevarehuset Gipling som driver 19 byggevarehus samt byggevarehandelen Sørbø Trelast og Tau & Jørpeland bygg for en uke siden.
Administerende direktør i Byggmakker, Knut Strand Jacobsen skal ha antydet at kjøpsprisen på de tre kom på rundt 1,5 milliarder.
- Vi har kjøpt regionale, markedsledende aktører. Mange tror at vi har gjennomført oppkjøp fordi vi mistet Per Strand, men strategien var lagt før det. Det viktigste er å sikre omsetningen i de mest folkerike områdene, sier han til Finansavisen.
Styrker satsing på digitale løsninger
Konsolideringen øker, og byggevaremarkedet som i de senere årene har vært preget av eierskifter, nyetableringer og oppkjøp er et godt eksempel på dette. Jacobsen tror det vil fortsette slik.
- Det er fremdeles mange aktører i bransjen. Den raske konsolideringen har nok tatt lengre tid enn man trodde, men den pågår fortsatt, og jeg ser ikke bort ifra at vi er færre aktører innen kort tid.
Årets tre oppkjøp skal kunne øke omsetningen med rundt 1 milliard, og flere oppkjøp skal visst heller ikke være umulig.
- Vi er nok forbi det punktet at vi må kjøpe noe mer, men vi skal ikke se bort fra flere grep. Da vil vi heller få totalvolumet til å vokse ved å kjøpe fra konkurrerende virksomheter.
I tillegg til oppkjøpene styrker kjeden sine digitale løsninger, da de blant annet har lansert en klikk og hent-løsning.
- Andelen netthandel kommer til å øke, og det er vi rustet for. Vi ønsker å ha kontroll med konseptet nå som konkurransen hardner til, og vi vil tilby mer enhetlige tjenester til større kunder. Også forbrukermarkedet ønsket økt transparens med priser på nett.