I takt med at netthandelen stadig inntar flere bransjer, har antallet selskaper som selger pĂ¥ nett økt. Fremdeles er det noen som har beholdt sin skeptiske innstilling til fenomenet. Det finnes særlig to kategorier: luksusmerkene og lavpriskjedene.Â
MĂ¥ utfylle det som allerede eksisterer
En aktør i den sistnevnte kategorien er den britiske lavpriskjeden Primark, med sine 350 butikker i Storbritannia og USA. Selskapet har hittil takket nei til netthandel, men nĂ¥ kan et mulig skifte være pĂ¥ gang, rapporterer avisen MarketWatch.
- Vi har overveiet online, men om vi gjør det sĂ¥ skal det være en form for netthandel som utfyller det vi allerede har, sier John Bason, finansjef pĂ¥ Primarks eierselskap, Associated Brtitish Fools, til MarketWatch.
Kostbar logistikk
Selskapet har eksperimentert med netthandel gjennom konkurrenten ASOS sin nettside, men mener fremdeles ikke at egen nettbutikk er avgjørende pĂ¥ dette tidspunktet.Â
Primark har heller ingen konkret plan pĂ¥ hvordan en eventuell netthandelslansering skal foregĂ¥. Selskapet tror et mulig problem kan bli logistikken med plukk, pakk og levering, som antas Ă¥ bli kostbar i forhold til varenes priser. Alternativet er i sĂ¥fall en utfyllende løsning som Click & Collect.
Til tross for at Primark altsĂ¥ har en del utfordringer igjen, før en netthandelssatsning skal bli noe av, har selskapet ingen problemer med Ă¥ holde seg i den digitale verden. I følge Bason engasjerer Primark for eksempel ikke mindre enn 13 millioner følgere i sosiale medier.Â